Hoppa till huvudinnehållet

Efter byteshelgskaoset – nu ser Trafikverket över situationen

Publicerad:
Reporter Daniel Olausson
Daniel Olausson
daniel.olausson@vf.se
Det bildas tidvis rejäla köer längs både E45:an och riksväg 62 under de så kallade bytesdagarna och den trafiksituation som uppstår där de båda vägarna möts i Värnäs ska Trafikverket se över.
Det bildas tidvis rejäla köer längs både E45:an och riksväg 62 under de så kallade bytesdagarna och den trafiksituation som uppstår där de båda vägarna möts i Värnäs ska Trafikverket se över. Foto: Johan Nilsson/TT

Ju större fjällturism, desto trängre blir det i Värnäskorsningen.

Nu ska Trafikverket se över den eskalerande trafiksituationen.

– Vid vissa tider har korsningen för dålig kapacitet, säger åtgärdsplaneraren Peter Thörn.

Branäs bara växer och vd Anders Kjällström räknar med att investeringar på 1,5 miljarder kronor görs vid anläggningen de kommande 5-10 åren, och längre norrut växer Sälenfjällen i liknande takt.

Det märks inte minst vid de så kallade bytardagarna där det både torsdagar och söndagar är tät trafik längs både E45 och riksväg 62 och vid korsningen i Värnäs möts karavanerna i vad som blir en klassisk flaskhals i höjd med Värmlandsporten.

– Trafiken ökar för varje år, en bidragande orsak till det är utbyggnaden som sker i Branäs, Trysil, Sälen med flera, säger Peter Thörn.

Utredning senare i vår

Han klargör att Trafikverket ska se över trafiksituationen ”i närtid”, i det här fallet senare under våren.

– Vi har sedan tidigare uppmärksammat att korsningen börjar närma sig kapacitetstaket vid vissa tider och vill därför se vilka möjligheter som finns för att förbättra kapaciteten.

Här på Mac45 i korsningen samlas det enormt med både bilar och personer i samband med bytesdagarna i fjällen.
Här på Mac45 i korsningen samlas det enormt med både bilar och personer i samband med bytesdagarna i fjällen.

Situationen under nyårshelgen var smått rekordartad och med kilometerlånga köer tog det upp till en halvtimme att ta sig igenom korsningen när det var som högst tryck. Det är en situation Trafikverket identifierat, men riktigt hur nära det så kallade kapacitetstaket man befinner sig går inte Peter Thörn in på.

Exakt hur hårt trycket blir i korsningen ska man alltså försöka reda ut.

– Vi har dock ingen finansiering i dagsläget för att genomföra de förslag utredningen kommer att föreslå men det får vi ta ställning till när vi vet vad utredningen föreslår och vad det kostar, säger han.

Välkomnar utredningen

Utredningen välkomnas av politiken i Torsby. Här ser man hur vägar och infrastrukturen överlag behöver ses över och här lämnade den nationella planen som nyligen presenterades en del att önska på den fronten.

– Till exempel hade ju Fryksdalsbanan helt plockats ut och andra satsningar vi pratat om länge som korsningen i Värnäs och på 62:an och uppöver var inte heller med. Så det behöver vi fortsätta jobba med, säger Anna-Lena Carlsson (C), vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Vi ser ju att det är ett jättetryck där och under bytesdagarna i synnerhet. Det är naturligtvis bra för handeln i Värnäs, men det är klart att det inte är bra att det klumpar ihop sig.

– Nej, det är mycket bilar och problem nu. Och vad ska det inte bli när Branäs har byggt färdigt? De har ju enorma planer och var det landar, det vet vi inte, säger kommunalrådet Peter Jonsson (S).

Läs mer:

Trafikkaos under byteshelgen – AnnaCarin filmade: ”Vart ska alla?”

Artikeltaggar

Anders KjällströmBranäsPeter ThörnStölletTrafikTrafikverketVärnäs

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.