LEDARE: Skål för monopolet

Ledare
PUBLICERAD:
Förslag om gårdsförsäljning handlar bara om att luckra upp alkoholmonopolet.
Foto: Geir Olsen
Förslaget om ”gårdsförsäljning” är ett sätt att spränga alkoholmonopolet inifrån. Januariavtalet är dött och utredningen bör slängas i papperskorgen.

I dagarna kom ännu en utredning om att införa gårdsförsäljning av alkohol i Sverige. Det innebär att en producent ska få sälja sin dryck utan att involvera Systembolaget. Det är rätt oskyldigt, om man framför sig ser en halt och näpen vindruvsbonde från Skåne.

Man undrar: ska Systembolaget, detta välde, verkligen få hindra mannen att sälja ett par flaskor? Han som stått barfota i ett stort kärl och halkat runt och svurit och stampat de små stackars svenska druvorna.

Nej, tänker alla. Men ordet gårdsförsäljning har valts ut med omsorg för att drapera debatten i lantlighet och oskuld. Vi ska se harmlösa, glada och snälla bönder framför oss. Ta en sväng till den lokala producenten, de brygger mustig öl med ett recept från 1884 som gammelfarfar skrev, det är familjen Grönskog ute på slätten och de skuttar och vinkar när man kommer.

Nystar man lite bland de branschföreningar som driver frågan blir det snabbt uppenbart att de lantliga rösterna inte talar skånska utan franska. Debatten är en trojansk häst från världens näst största spritkoncern: Pernod Ricard. De vill sälja mer sprit, tänker spränga monopolet inifrån och de börjar med gårdsförsäljning.

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO släppte förra året en rapport där de gick igenom spritlobbyns spindelnät. I mitten Pernod Ricard, genom dotterbolaget Absolut Company. De innehar i sin tur styrelseposter i Visita, Livsmedelsföretagen, Sveriges Handelskammare, Sveriges producenter av alkoholdrycker och Sprit- och Vinleverantörsföreningen (SVL).

Så snart vi börjat sprätta i sömmarna på monopolet finns stora pengar att tjäna. Det är därför de engagerar sig så kraftfullt för att införa gårdsförsäljning i Sverige.

Gårdsförsäljning innebär att den som tillverkar drycken säljer den till konsumenten. Men det finns ingen regel som säger att det måste ta lång tid, vara gemytligt eller att du måste odla varje druva eller sädesslag själv.

Att göra gin tar bara 24 timmar och innebär att du köper råsprit från till exempel Pernod Ricard och därefter häller i en gammal burk med lingon. Det blir en mycket äcklig gin men den är lokalt producerad och omfattas då av reglerna för gårdsförsäljning.

Det finns heller inget som säger att det måste vara på landsbygden, tvärtom kan vi vänta oss att gårdsförsäljningen framför sker i anslutning till storstäder där efterfrågan är som störst. Glöm ordet gård och tänk ”direktförsäljning från en producent”.

Utredningen som lagts på bordet försöker möta det här genom att införa krav på föreläsningar och betalda studiebesök, men det räcker med att en aktör stämmer Sverige inför EU så kommer vi att förlora.

Det är inte förenligt med EU-rätten att binda försäljning till geografi eller föreläsningar. Alla seriösa bedömare tror att det undantag som EU gav Sverige med Systembolaget vid inträdet kommer att försvinna om utredningens förslag blir verklighet.

Gårdsförsäljning var en del av det numera sönderrivna januariavtalet. Det finns inga rimliga skäl för den socialdemokratiska regeringen att fortsätta driva frågan. Svensk alkoholpolitik är mycket framgångsrik, den räddar tusentals liv varje år och förhindrar ohälsa. Den får inte slängas bort för att franska börsjättar ska öka sina marginaler.

Det enda alternativet är att strimla utredningen och utbringa en skål för monopolet.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.