Debatt: Regeringen är ansvarig för de höga energipriserna

Debatt
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Höga energipriser är regeringens fel, skriver debattören.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Samma dag som riksdagen röstade för Andersson förväntades elpriset ligga på skyhöga 4,34 kronor per kWh, skriver Sverigedemokraternas trafikpolitiska talesperson Thomas Morell som lägger ansvaret för de höga priserna på regeringen.

Nyligen röstade riksdagen återigen in Magdalena Andersson som statsminister. Andersson må vara ny på posten som statsminister men hon har varit en bärande del i den tidigare regeringens misslyckanden. En regering som fört en ytterst plågsam ekonomisk politik för de flesta av landets medborgare. Samma dag som riksdagen röstade för Andersson förväntades elpriset ligga på skyhöga 4,34 kronor per kWh.

Bränslepriserna vid pump var 17,29 för bensin och 18,97 för diesel. Sammantaget utgör de höga energipriserna en stor ekonomisk belastning för den enskilde medborgaren, men också för industrin. Som en direkt följd av de höga priserna kommer även matpriserna skjuta i höjden, då produktionen av vår mat blir dyrare.

För lantbruket är det höga dieselpriset mycket kännbart, lägg därtill höga elpriser och stigande kostnader för konstgödsel. För åkerinäringen är det samma sak, dieselpriserna ökar och därmed måste åkeriet ta ut högre ersättning för att transportera godset. I slutändan innebär det att priserna stiger för medborgarna.

De höga energipriserna innebär att det blir dyrare att bo och att resorna till och från jobbet blir dyrare. De höga dieselpriserna drabbar i slutändan även de som reser kollektivt genom högre biljettpriser eller rent av nedlagda bussturer. Det blir katastrof när politiska beslut tas med Hornstulls tunnelbanestation som utgångspunkt. Landet utanför tullarna är i behov av en stabil energiförsörjning och ett rimligt pris på energi.

Mat, energi och andra livsviktiga verksamheter för vårt lands välstånd skapas i huvudsak utanför de stora städerna. Därför måste människor kunna leva och verka över hela landet.

Ingen ifrågasätter målet att minska utsläppen, men det är direkt kontraproduktivt att slå ut vår egen förmåga att bidra till en bättre miljö. Tyvärr är den just valda statsministern en del av energikrisen i landet. SD prioriterar annorlunda. Vilket är varför vi, tillsammans med M och KD, sänker skatten på bensin- och diesel från och med 1 maj 2022.

Thomas Morell (SD), trafikpolitisk talesperson

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.