För några veckor sedan slog branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag larm: de allt högre dieselpriserna riskerar att slå ut åkeriföretag.
– Vi är totalt nerringda, säger Per Broholm.
Han är regionchef för Sveriges Åkeriföretag i Värmland med cirka 230 åkerier som medlemmar. Frågorna de ringer om gäller drivmedelstillägg och den indexreglering som han och branschorganisationens vd skrev om i en debattartikel i VF.
Debatt: Dieselpriset riskerar att slå ut åkeriföretag– I hela organisationen har vi 20 till 40 samtal varje dag. Nu har vi haft en jättestor ökning på dieselpriset. Samtidigt har ett genomsnittligt åkeri haft 4,5 procent i vinstmarginal under pandemin. Då är det lätt att räkna ut att det inte går ihop, säger Per Broholm.
– Sedan är det inte nog med bränslepriset. Metallpriset på ett chassi har ökat någonstans kring 22 procent för dem som behöver köpa ny lastbil... Så det är jättestora bekymmer. Speciellt på bygg- och anläggningssidan. Där är det mycket projektpriser och då gäller det att ha med de här indexeringarna.
”Ren kostnadstäckning”
Det vill säga regleringar i avtalet som gör det möjligt att ändra priset för transporten om priset på bränslet ökar.
– Det handlar inte om att tjäna mer pengar, utan ren kostnadstäckning. Det kommer inte gå att bedriva åkeriverksamhet om man inte har indexeringar och bränsleklausuler, säger Per Broholm som berättar att förutsättningarna för åkerierna också har ändrats.
– Förr körde man inom kommungränserna. I dag är en anläggningsbil nästan en fjärrtransportbil. Det finns till exempel inte lika många asfaltsverk som förr. Man får åka mycket längre för sådana transporter. Likadant med material till byggen.
Reduktionsplikten påverkar
Per Broholm säger att en orsak till de höjda dieselpriserna är reduktionsplikten.
– Den kommer i olika steg nu med pålagor om inblandning av biobränslen. Nu senast gällde det en inblandning på 26 procent och det var det som delvis drog upp priset i augusti. Vid årsskiftet blir inblandningen 30 procent. Och så kommer det fortsätta fram till 2030 då inblandningen ska upp till 70 procent. Enligt beräkningar kommer dieselpriset öka med någonstans 50 till 70 öre per liter för varje steg i reduktionsplikten.
Hur lätt är det att nå ut med diskussioner om dieselpris samtidigt som klimatdebatten pågår i samband med Glasgowmötet?
– Man behöver nog ha en förståelse för att det behövs en kostnadstäckning framöver. Vilket i slutändan innebär dyrare transporter, säger Per Broholm som påpekar att åkeribranschen också är en del av omställningen till ett mer klimatneutralt samhälle med mindre utsläpp av växthusgaser.
Detta genom hållbarhetscertifieringen Fair Transport.
Debatt: Nu tar vi ansvar för åkeribranschens klimatpåverkan– Åkerierna är intresserade. Jag intervjuade en av de yngre chaufförerna. Han sa att det är fantastiskt roligt att få vara med om den här tiden, en omställningsperiod när det verkligen händer något i branschen. Så bra sagt. Det är så man måste se det. Problematiken nu är att veta vad man ska satsa på. Det är gas, biogas, förnybar diesel, vätgas och el. Häromdagen invigdes en laddstation ute på Örsholmen. Det händer otroligt mycket i branschen just nu.
”Hetare och hetare”
– Och Fair Transport blir hetare och hetare bland transportköpare. När jag var på banken härom dagen i annat ärende fick jag prata lite om det. De vill veta mer eftersom de ska låna ut pengar till åkerier. Det är bara hållbarhet och miljö som diskuteras, var man än vänder sig. Så det har nog aldrig varit hetare än nu med transporter. Vi har en spännande tid framöver, säger Per Broholm.
Läs också om Sunnemo Åkeri som är med i Fair Transport och satsar på biogasdrift:
Nya lastbilen drivs med biogas: ”Vi satsar på att världen ska finnas kvar”