Karlstad flygplats skulle köpa juridisk hjälp för 200 000 kronor – men nu är summan uppe på mer än 3,6 miljoner.
Det rapporterar SVT Värmland på onsdagen.
Det var i samband med arbetet kring ett nytt miljötillstånd 2015 som konsultföretaget Sweco rekommenderade flygplatsen att skaffa juridisk hjälp. Summan kring detta skulle landa på omkring 200 000 kronor, skriver SVT.
Sex år senare fortsätter pengarna att rulla och nu är summan uppe i över 3,6 miljoner kronor.
Timpriset för advokaterna låg i början på 1 900 kronor – vad det är uppe i nu är det ingen på flygplatsen som känner till.
– För mig är det inte konstigt att det hanterats på det här viset. Men tycker jag att det är bra eller lämpligt om man ska ha full kontroll? Nej, då tycker jag att man ska ha ett avtal och man ska ha ett timpris, säger bolagets vd Camilla Sperling till SVT Värmland.
VF når Mikael Lundström, styrelseordförande sedan 2016, under onsdagsmorgonen.
Hur kunde det bli så här dyrt?
– Det är ju stora utredningar och långa processer med miljötillstånd. Den här processen har pågått sedan 2015 och vi överklagade dessutom 2019, när vi såg att miljötillståndet räckte till för att driva en öppen flygplats. Och nu två år senare är den processen färdig. Under hela den här tiden har vi haft hjälp av samma advokat, som gått mellan olika advokatbyråer, säger Mikael Lundström.
Att man inte ser antalet timmar som lagts ner på fakturorna från advokaten ser han inte som något ovanligt.
– Om man inte avtalar om att varje timme ska redovisas så får man inte det. Och uppenbarligen gjorde man inte den dealen när man anlitade den här advokaten.
Borde man ha gjort det?
– Så här i efterhand kan man tycka det. Men ofta vid anlitande av advokater och juristhjälp så får man inte det.
Mikael Lundström menar att pengarna som lagts på miljötillstånd inte är någonting som sticker ut.
– Nej, det ligger i den här häraden även för andra flygplatser, säger Mikael Lundström som menar att man hela tiden räknat med att det nya miljötillståndet skulle kosta fyra till fem miljoner.
Men konsulten Sweco uppskattade ju att det här bara skulle kosta omkring 200 000 kronor?
– Det kan jag ju inte svara för varför konsulten som kom in i början uppskattade det inledande arbetet till det.
Var det en glädjekalkyl?
– Ja, det känns ju så, verkligen.
Borde inte det här ha upphandlats?
– Upphandling av advokat i pågående juridiska fall behöver inte man inte göra, det finns det prejudikat på.
Ser du någon anledning till självkritik?
– Jag vet inte vad den kritiken skulle bestå i, för man vet ju när man drar igång med det här att det handlar om många miljoner kronor. Och jag tycker det var rätt att söka ett nytt tillstånd, hade inte det gjorts hade vi kanske inte haft en fungerande flygplats.
Hade det kunnat gjorts billigare?
– Jag kan inte bedöma det. Men man måste ha med sig en miljöjurist i arbetet, det är oerhört mycket kvalificerade tekniska undersökningar som ska ses över och ändras.
Vad kommer slutnotan för det här miljötillståndet landa på?
– Sex miljoner, ungefär. Då räknar jag med konsultarvoden också. Det ska ju upp i mark- och miljööverdomstolen under torsdagen, och sedan tar denna process slut, säger Mikael Lundström.