Hoppa till huvudinnehållet

Enkät visar: Elflyg får Torsbyborna att flyga mer

Publicerad:
Reporter Daniel Olausson
Daniel Olausson
daniel.olausson@vf.se
Flygplatschef Martin Berglund har tillsammans med konsulterna Johan Erlandsson och Carola Ågren genomfört den förstudie som ligger till grund för den framtida utvecklingen kring Torsby flygplats.
Flygplatschef Martin Berglund har tillsammans med konsulterna Johan Erlandsson och Carola Ågren genomfört den förstudie som ligger till grund för den framtida utvecklingen kring Torsby flygplats. Foto: Daniel Olausson

Varannan Torsbybo kan tänka sig att flyga mer om flygplanen drivs av el.

Det visar den undersökning kommunen har gjort i en förstudie om elflyg i norra Värmland.

Flygplatschefen spår – elflyg i Torsby om sex år

Det är visserligen bara 246 personer som svarat på den generellt riktade enkät som kommunen gick ut med i våras, men med god spridning bland både kvinnor och män, åldrar och skillnader i deltagarnas inkomst dras ändå en del slutsatser från undersökningen.

Inte minst tack vare att man fått in mer än dubbelt så många kommentarer till svaren.

– Visst hade vi velat ha fler svar, men vi fick så otroligt mycket utförliga kommentarer, säger Carola Ågren.

Hon och konsultkollegan Johan Erlandsson redogjorde för innehållet i förstudien vid en pressträff på flygplatsen i Torsby. Den syftar till att utreda både förutsättningar och möjligheter till att etablera elflyg i Torsby, och med flygplanen redo för luftsättning om bara några år är tanken att Torsby ska stå lika redo.

Konsulterna Johan Erlandsson och Carola Ågren har tittat på tre områden under sin förstudie, varav två av dem rör ekonomin och det tredje den enkät som Torsby kommun gick ut med i våras.
Konsulterna Johan Erlandsson och Carola Ågren har tittat på tre områden under sin förstudie, varav två av dem rör ekonomin och det tredje den enkät som Torsby kommun gick ut med i våras. Foto: Daniel Olausson

Förstudien visar att omställningen till elflyg initialt blir dyrare, men i takt med att de väntade subventionerna tickar in, batterierna sjunker i pris och antalet piloter minskar presenterade Johan Erlandsson kalkyler som inte bara går ihop – de visar dessutom att elflyget genererar pengar tillbaka.

– På sikt kan det bli så pass billigt att en flyglinje kanske öppnar på helt kommersiella villkor. Ett helt nytt elflygplan vore mer lockande att ha i luften så mycket som möjligt, så det skulle kunna bli så att ett flygbolag som flyger till Arlanda väljer att också flyga med en linje till till exempel Oslo eller Göteborg för att få bättre utväxling, säger Johan Erlandsson.

Miljön en viktig faktor

Han har tittat på de finansiella aspekterna. Carola Ågren de mänskliga. Och här visar alltså kommunens enkätundersökning att var och varannan Torsbybo skulle tänka sig att flyga mer om flygplanen går på el.

Det är tillsammans med priset de viktigaste aspekterna.

– Frågan vi ställde oss var också hur kvinnors respektive mäns resmönster påverkas, och vad det innebär för deras karriärmöjligheter. Och jag tycker vi kan dra slutsatser om att ett eldrivet flyg ökar efterfrågan kraftigt. Elflyg gynnar dem ungefär lika mycket, men de med högre inkomst skulle gynnas mer än dem med lägre inkomst, säger Carola Ågren.

Flygplatschef Martin Berglund ser hur utvecklingen kring elflyg går så fort att han mer eller mindre räknar med att upphandlingen med Trafikverket till 2027 innehåller flyg som går på el.
Flygplatschef Martin Berglund ser hur utvecklingen kring elflyg går så fort att han mer eller mindre räknar med att upphandlingen med Trafikverket till 2027 innehåller flyg som går på el. Foto: Daniel Olausson

Nu inväntar Torsby kommun, och fler med dem, den tekniska utvecklingen. Den sägs gå i rasande takt och i vår kommer Sveriges hittills enda eldrivna flygplan på besök till Torsby under sin Sverigeturné.

– Vi använder det här till att visa för Trafikverket vilket enormt tryck det är på elflyg och vi har haft ganska möten för att diskutera just det här. De ser i sin tur på hur de i sina kommande upphandlingar premierar elflyg om det finns elflyg, säger flygplatschef Martin Berglund och fastslår att han blir förvånad om det inte till trafikpliktsupphandlingen 2027 är elflyg som gäller.

Artikeltaggar

ArlandaGöteborgMartin BerglundOsloTorsbyTorsby flygplatsTrafikTrafikverket

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.