Debatt: I en anda av bilhat

Debatt
PUBLICERAD:
Ett brinnande intresse för bilar bland värmlänningarna borde inte motarbetas, tycker debattören.
Foto: """"
Regler, avgifter och tillämpningar ska inte medföra att det ställs krav som försvårar eller omöjliggör arbetet med att bevara det rullande kulturarvet, skriver moderaten Marléne Lund Kopparklint i en replik på inlägget Marléne Lund Kopparklint (M) har totalt missförstått MP:s förslag av miljöpartisten Monika Bubholz.

Det är bra att Monika Bubholz verkar dela uppfattningen om att det är en riktigt dålig idé och inte heller görbart att förbjuda bensin och diesel inom 10 år. Tyvärr tas dock inte alla beslut av kloka Karlstadspolitiker utan det här är en fråga som kommer att avgöras av riksdagen. Och här har Miljöpartiets språkrör, tillika ministrar i regeringen, Per Bolund och Märta Stenevi gått ut i flera nyhetskanaler bland annat Aftonbladet den 8 september och sagt att deras ambition är att just bensin och diesel ska vara förbjudet om några år.

Eller menar Bubholz att MP inte kräver ett stopp för försäljning av nya fossildrivna bilar redan år 2025 och till den viktigaste punkten i denna debatt, att MP också inom bara några få år (2030), vill förbjuda försäljning av bensin och diesel?

I så fall börjar det bli mycket intressant i rikspolitiken må jag säga. Att sedan anmärka på min ton gentemot Miljöpartiet på riksnivå, ja vad ska jag säga, för mig som politiker måste jag kunna sätta ner foten och säga till när gränsen för vad som är rimligt passerats.

Vi har tiotusentals värmlänningar med ett brinnande intresse för bilar. Vi har ytterligare hundratusentals som är direkt beroende av sina bilar. Vi ska rädda klimatet och vi ska kraftigt minska koldioxidutsläppen, där är vi överens, men jag vill göra det genom morötter och inte piskor mot mina värmlänningar.

Politiska beslut måste ske med respekt för vanliga hushålls behov av att få livspusslet att gå ihop. Här spelar bilen en avgörande roll för att lyckas med det. Man ska också förstå att väldigt många hushåll inte har råd att köpa en el-bil, man kanske precis har råd att låta sin gamla trotjänare rulla.

För den som bor på Södermalm i Stockholm med tillgång till en bekväm kollektivtrafik dygnet runt, kanske bilhatet är logiskt men inte för oss som bor i Värmland långt borta från tunnelbana och kulturevenemang alla dagar i veckan. Vi åker flera mil för barnens aktiviteters skull eller för att för att kunna träffa likasinnade och få njuta av bilträffar och annat.

Det är också i en anda av bilhat, som vissa myndigheter nyligen likställt ett antal importerade veteranbilar med avfall och miljöfarligt skrot. Regler, avgifter och tillämpningar ska inte medföra att det ställs krav som försvårar eller omöjliggör arbetet med att bevara det rullande kulturarvet. Motorhobbyn är till glädje för människor och kommande generationer och ska uppmuntras i stället för att hotas. Nyheten om att MP vill förbjuda diesel och bensin, väcker därför både oro och frågor.

Frågan kvarstår, vad har MP tänkt att alla entusiast/veteranbilsägare ska göra om MP får igenom sina krav? Vill de öppna en ofantlig bilkyrkogård i samband med ett sådant förbud?

Jag hoppas att alla partier ska bidra till att man inte sätter käppar i hjulen på grund av politik som grundas på okunskap eller vad det nu kan handla om, utan faktiskt ser till att bevara det rullande kulturarvet. Det är oroväckande när politiken dikterar vad som är bra eller dålig kultur. Kultur ska inte definieras av politiken. Däremot ska politiken bidra och främja kulturen.

Marléne Lund Kopparklint, Riksdagsledamot (M)

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.