LEDARE: Nu rivs alla restriktioner – lärde vi oss ingenting under pandemin?

Ledare | Coronaviruset
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Arbetsmiljöverket har slopat sitt förbud, så Karlstadsbuss öppnar framdörrarna på bussarna på måndag. Är det så vettigt det?
Foto: Emma Lindell
På måndag öppnar de orangea Karlstadsbussarna sina framdörrar igen. En i raden av återgångar till det "normala" Men det betyder inte att pandemin är över. Hur tänker arbetsgivarna långsiktigt skydda sin utsatta personal framöver?

Partajandet på uteställen och fulla restauranger de senaste helgerna visar hur mycket svenskarna längtat efter ljuset i slutet av pandemitunneln och en återgång till normalläge.

Samtidigt borde det vara ett bra tillfälle att utvärdera de senaste 1,5 åren av ”det nya normala”. Låt oss för all del slänga ut allt som inte längre fyller sitt syfte eller känns som en bra idé, men slarva inte bort insikten att vi borde hålla kvar vid vissa även om restriktioner och förbud upphävts.

Som att stanna hemma när man är sjuk – och ha de ekonomiska förutsättningarna för att göra det. Som att normalisera att inte heller komma förkylda och småsjuka till jobbet eller för den delen till kompis- eller släktmiddagen. Du är inte tuff och stark drar med smitta till andra, bara hänsynslös.

Som att inte tvinga in alla anställda till en arbetsplats 40 timmar fem dagar i veckan om det går lika bra att jobba hemifrån några dagar i veckan. Som att byta ut vissa möten till digitala, inte minst där det sparar många av mötesdeltagarna flera timmars restid. Som att fortsätta tänka lite extra på hygienåtgärder och slopa det tvångsmässiga handskakandet och kramandet.

Och, förstås, fundera allvarligt på hur man kan skapa en bättre och tryggare arbetsmiljö för alla som faktiskt måste vara på arbetsplatsen på arbetstid och där många inte kan undvika närkontakt med andra människor. Busschaufförer, lärare, restaurangpersonal, handelsanställda, undersköterskor, industriarbetare …

Så bara för att Arbetsmiljöverket sedan ett par veckor inte längre förbjuder öppna framdörrar i busstrafiken och eller kräver att de två första raderna av sittplatser bakom chauffören ska hållas tomma, betyder inte det att bussbolagen måste backa bandet ända till mars 2020.

Känns det jätteviktigt att framdörrarna öppnas för att få bättre passagerarflöde? Okej, men vilka lokala åtgärder vidtar arbetsgivaren då i stället för att hjälpa bussförare i länet att undvika onödig närkontakt med passagerare? Värmlandstrafik installerade i vintras skyddsglas vid förarsätet som nu tydligen ska monteras bort. Varför?

Tänker handeln följa efter och ta bort plexiglasen vid kassorna? Varför i så fall?

När vi bara de senaste veckorna sett ökad smittspridning av corona på äldreboenden är frågan hur arbetsgivare ute i länet förbereder sig för att förebygga smitta bland personal och boende nästa influensasäsong (om vi slipper en fjärde våg av coronasmitta vill säga). Vad är planen för att hålla snoriga besökare borta och för att få personalen att inte chansa och komma till jobbet om de är lite krassliga?

Bra arbetsgivare nöjer sig inte med att göra minsta möjliga som de kommer undan med – för att sedan hänvisa till att Folkhälsomyndigheten eller Arbetsmiljöverket minsann inte längre tvingar dem att vara mer måna om de anställdas hälsa.

Det vore väl urbota dumt om vi tar oss ur den här pandemin med lärdomar vi sedan ignorerar tills det blir för sent igen?

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.