LEDARE: Värmland har inte en chans mot Stockholm

Ledare
PUBLICERAD:
Flyttlassen går, men hur får man fler att välja Värmland?
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT
Värmland har ingen chans mot Stockholm. Och det är inget problem om man kan tillvarata möjligheterna som finns i länet. Viktigast av allt: utvidga den allmänna uppfattningen om Värmland från att vara ett ställe med ”fin natur” som man kan tillbringa några semesterdagar i till ett län det både går att bo och jobba i.

”Vilka positiva associationer får du när du hör Värmland?”, är en av frågorna Region Värmland låtit ställa till ett representativt urval av svenskar i en kartläggning av det något styltiga konceptet ”Varumärket Värmland”.

Det vanligaste svaret? Ja, det är ju tyvärr ”inget”.

I ensamt majestät bland de som faktiskt har ett svar tronar ”naturen” i topp. Som tvåa och trea kommer ”dialekten” och ”skogen”. Andra frågor bekräftar att mycket få har något negativt av säga om Värmland alls. Vissa upplever det som avlägset, ”bonnigt” och drabbat av utflyttning. Den här dialekten som många uppenbart gillar går inte heller hem hos alla – men det är en överväldigande andel som inte kan komma på något negativt alls.

Men just det hade varit en mer glädjande insikt om det inte vore för att de positiva bilderna också är rätt vaga. Värmland är fint, mysigt och har skog och natur. Mer precist än så blir det inte när folk från andra delar av landet tycker till.

Bilden av Värmland utanför Värmland tycks helt enkelt lite för dimmig och… ja, intetsägande och anonym.

Förskräckande få i mätningen tycks tänka på Värmland som ett ställe man realistiskt sett kan bo på, för varken bra boendemöjligheter, arbetstillfällen eller företagaranda är något som lyfts. Ingen verkar heller ha nämnt ett enda exempel på ett större regionalt företag eller myndighet som skulle kunna tolkas som intresse.

Eftersom målet med hela varumärkessatsningen är att locka folk till länet, i bästa fall för att stanna för gott och bygga ett liv här men i annat fall som mer eller mindre tillfälliga besökare, ja då krävs det nog att Värmland väcker fler känslor och starkare känslor. Tyvärr lättare sagt än gjort.

Men det är också avgörande att företag tror att det går att rekrytera arbetskraft här och att fler arbetstagare fattar att det går att hitta jobb här.

Att titta på listan över största arbetsgivare i länet och inse att det först på 17:e plats finns ett privat företag visar ju inte bara att det finns gott om jobbmöjligheter inom offentlig sektor utan också att det är för skralt med privata arbetstillfällen.

Återigen, något som är lättare att slå fast än att göra något åt – men att lägga mer krut på utbildningsutbudet i gymnasieskola och universitet är nog nödvändigt. För minst lika viktigt som att locka fler till länet är ju att lyckas behålla så många som möjligt av de yngre. Ser inte heller de att det finns jobb- och utvecklingsmöjligheter i länet kommer de att dra härifrån oavsett hur fin naturen är.

Ändå borde det just precis nu finnas goda möjligheter för Värmland att med rätt fokus kunna locka både folk och företag både att stanna och nyetablera sig i länet. Pandemin har trots allt ändrat folks syn på jobb, boende, fritid och närhet till natur - men räkna inte med att folk därför är beredda att pruta på infrastruktur som bra kommunikationer och snabbt bredband.

Visst, Värmland kommer inte vara ett alternativ för de som bestämt vill till, eller stanna i, Stockholm. Men det finns ju faktiskt mer folk än så.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.