Hoppa till huvudinnehållet

Miljövänligare lok på Värmlandsspår: ”Gamla behöver ersättas”

Publicerad:
Reporter Victoria Svärd Karlsson
Victoria Svärd Karlsson
victoria.svardkarlsson@nlt.se

Du kanske är en av dem som sett det nya gröna loket som åkt längs Fryksdalsbanan? Det är ett 17 meter långt fraktlok som provkörs för första gången på svensk mark nu i dagarna.

Loket kommer bland annat att passera Trelleborg, Kil, Torsby och Hallsberg.

Jens van Laak som är försäljningsdirektör för Vossloh Locomotives hoppas på att kunna sälja in sitt lok på den svenska marknaden och om han får någon köpare är det fritt fram redan 2023.

– Loket är bland de miljövänligare att få tag på i dieselväg, den reducerar koldioxidhalten upp till 80-90 procent. Den har en maxhastighet på 120 kilometer i timmen och kan dra 2 000 ton tung last, säger han.

Nu provåker det nya fraktloket DE 18 mellan Kil och Torsby.
Nu provåker det nya fraktloket DE 18 mellan Kil och Torsby. Foto: Tommy Andersson

Jens van Laak menar att dagens lok inte är tillräckligt miljövänligt, utan vill se en mer miljövänlig framtid.

– DE 18 är ett dieselelektriskt lok, vilket betyder att den drivs av dieselmotorer som i sin tur driver motorer. Detta ska göra det enklare vid växling och även i linjetrafik vid frakt.

I tio år har Jens van Laak producerat loket och har under tidens lopp uppdaterat till det bättre. Bland annat ska man kunna utveckla loket ytterligare i framtiden om vissa regler ändras.

Den har sedan tidigare blivit typgodkänd i ett antal europeiska länder och 2023 kan man börja se loket på de värmländska spåren.

– Vi representerar moderna lokomotiv och jag har höga förväntningar och hoppas att det blir en succé.

Fick testköra

Enligt Ronny Hjärtmyr, säljansvarig för företaget i Skandinavien, har intresset för loket ökat de senaste åren.

– De gamla loken behöver ersättas så det finns en marknad, berättar Ronny Hjärtmyr.

Peter Nordqvist har varit lokförare i 40 år och jobbar just nu på Tågåkeriet Bergslagen AB. Han är en av de två lokförarna som har fått testköra och tycker att det har gått bra att köra.

Han tror dock att det inte kommer bli helt lätt att sälja in loket.

– Det kan nog bli svårt, järnvägar är trögt och dyrt. Men jag skulle kunna tänka mig att fortsätta köra liknande lok framöver.

Lokföraren Peter Nordqvist med Urban Lavén från Tågåkeriet Bergslagen AB.
Lokföraren Peter Nordqvist med Urban Lavén från Tågåkeriet Bergslagen AB. Foto: Tommy Andersson

Artikeltaggar

MotorTransport

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.