Hoppa till huvudinnehållet

Värmlandstrafiks hittegodshantering: ”Hade inte satt nycklarna i låset”

Publicerad:
Isak Dahl
isak.dahl@vf.se
VF:s reporter hyllar Värmlandstrafiks hittegodshantering.
VF:s reporter hyllar Värmlandstrafiks hittegodshantering. Foto: Peter Bäcker

Efter ett möte med hjälpsam tågvärld hyllar VF:s reporter Värmlandstrafiks hittegodshantering.

Den som glömmer något i Stockholms lokaltrafik har fått problem. Först får personen då anmäla händelsen i närmaste biljettlucka. Sedan är det lika bra att vänta på plats i trettio minuter, tills tåget eller bussen når sin ändstation. När föraren sedan konstaterat att det värdefulla föremålet inte längre finns kvar återstår bara hittegodsavdelningen, som tar tio dagar på sig att registrera inkomna föremål.

Efter ett av veckans arbetspass kände jag mig ganska trött när jag som vanligt tog sista tåget hem till föräldrahemmet i Edane. Det är där jag sover när jag jobbar på Värmlands Folkblad. På pappas rostiga cykel tar sträckan mellan huset och stationen tre och en halv minut. Det är samma tid som det tog för tågvärden på Värmlandstrafik att googla fram mitt nummer från körkortsuppgifterna. När hon ringde och berättade att en vänlig medresenär lämnat in min kvarglömda plånbok hade jag inte satt nycklarna i låset. Men tåget hade såklart hunnit åka vidare. Så tågvärlden tog hand om plånboken tills nästa morgon. Då var tåget tillbaka så hon kunde lämna över den till mig i handen på perrongen.

Artikeltaggar

Transport

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.