Hitta sätt att stoppa ljudterrorn

Ledare
PUBLICERAD:
Hundratals bilar och ännu fler människor deltog i den organiserade påskkaravanen mellan Kil och Charlottenberg på påskafton. Men bullrande bilar med hög ljudvolym är ett problem årets alla dagar i Arvika.
Den årliga raggarkaravanen mellan värmländska Kil och norska Kongsvinger fick för andra året i rad stanna i Charlottenberg på påskafton. En stängd riksgräns och ett virus kortade sträckan. Trots pandemin och smittrisken deltog hundratals fordon och ännu fler deltagare.

Det är som om de inte hade hört att allmänna sammankomster med fler än åtta personer är förbjudna enligt pandemilagen. Rådet att undvika onödiga resor och inte träffa några utanför familjen har inte heller gått in. Det är respektlöst och oansvarigt, inte minst mot en redan hårt ansträngd sjukvårdspersonal.

Risken finns att smittspridningen ökar efter påskträffen. Deltagarna kom från hela landet. Smittspårningen är nästintill omöjlig att genomföra när de åkt hem till sig.

Polisen hade varnat för sammankomsten och var väl förberedda. De hade satsat på dialog och ”det goda samtalet”. De är nöjda efteråt, med fem avbrutna slagsmål, ett antal körförbud, förargelseväckande beteenden och drograttfyllor på listan.

Arvika kommun hade valt att inte stänga några parkeringar. Nu blev det ändå en stängning, när ägarna till Shellmacken valde att slå igen när det blev för mycket folk utanför.

Det är inte bara under påskafton som stora, bullrande bilar ställer till problem i Arvika. Nattlig biltrafik med musik på högsta volym stör nattsömnen för många boende. Kommunen valde i februari att förbjuda motortrafik i centrala Arvika under nattetid för att sätta stopp för oväsendet, som blivit ett folkhälsoproblem.

Men länsstyrelsen hävde förbudet och menade att det rörde sig om ett omfattande ingrepp i rätten att fritt röra sig i staden. I förra veckan gick Transportstyrelsen på samma linje. ”De problem av ordningsstörande karaktär som förekommer i Arvika bör i första hand lösas på annat sätt än genom lokala trafikföreskrifter”, skriver myndigheten i sitt beslut som inte går att överklaga.

Myndigheten har en poäng. Stängda gator gör ofta bara att bilarna väljer andra stråk att färdas på. Störningen finns kvar, men flyttar på sig.

Kommunstyrelsens ordförande Peter Söderström (S) är besviken och menar att kommunen är bakbunden och har hamnat i ett moment 22, där varken brottsbalken eller lokala trafikföreskrifter kan lösa problemet. Det är lätt att hålla med det frustrerade kommunalrådet.

Det är lika lätt att vifta bort problemet som en bagatell, men det är fel. I ett stort antal kommuner är nattligt buller den vanligaste anledningen till att man ringer polisen.

Invånarna ser inte mycket av gängkriminalitet eller skjutningar, men högljudd musik hotar lika fullt deras hälsa. I Arvika pekar lokalpolisområdeschefen Jonas Wendel ut den nattliga biltrafiken som det i särklass största problemet för medborgarna i Arvika.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) besökte Arvika i höstas för att träffa kommunalrådet Peter Söderström (S) och lokalpolisen för att prata om problemet med störande biltrafik.
Foto: Anton Eriksson

Inrikesminister Mikael Damberg besökte Arvika i höstas för att på plats ta del av situationen. Inbjudan kom från Peter Söderström och hans kommunalrådskollegor Daniel Schützer, Årjäng, och Mathias Lindquist, Munkfors, som brottas med samma problem.

Kommunledningarna, polisen och länsstyrelsen genom landshövding Georg Andrén är överens om att det måste till en lösning. Det gör även motorklubben Arvika Yankee Car Club, som uppmanar det fåtal som stör att skärpa sig. Men dialog och förmaningar verkar inte hjälpa.

Riksåklagaren föreslår att polisen direkt på plats ska kunna dela ut böter på 800 kronor för förargelseväckande beteende till den som spelar på för hög volym vid fel tidpunkt och fel plats. Det kan bli ett bra verktyg, men det måste också innebära att den som sitter bakom ratten är ansvarig, annars kan de i bilen bara skylla på varandra att någon annan skruvat upp volymen. Ett hot om indraget körkort borde också kunna bita bra.

Det är bedrövligt att polisen ska behöva lägga tid och resurser på sådant här, men det är tydligen nödvändigt när respekten för andra människors rätt till en god nattsömn inte finns där.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.