Missa inte en gyllene chans

Ledare
PUBLICERAD:
Fler laddstolpar och utbyggda elnät är nödvändiga investeringar om klimatmålen ska nås.
Foto: Anders Wiklund/TT
Pandemin har gjort att regeringar världen över har släppt bromsen och satsat enorma belopp för att rädda liv, jobb och företag. Viruset har även öppnat ett historiskt ”möjlighetsfönster” för en grön omstart av ekonomin. Dessvärre ser inte Sverige ut att göra det. Det är ett oförlåtligt misstag om det sker.

Förenta nationerna summerar krispaketen i pandemins spår till svindlande 140 tusen miljarder kronor. Om de används till en grön omställning ökar möjligheterna att klara Parismålet och hålla temperaturökningen nere.

Viljan och kreativiteten finns. I Norrbotten investeras mångmiljardbelopp i fossilfritt stål och batterifabriker. Investerarna berättar i SVT:s Aktuellt att de tror att det växande behovet av el går att klara med förnyelsebar energi, utan ny dyr och farlig kärnkraft.

Problemet är att det går för långsamt och i för liten skala. Fortfarande öser de rika länderna in pengar i fossilindustrin. Bland G20-länderna går två tredjedelar av coronastödet till sektorer som använder fossila bränslen, skriver DN.

Sverige har satt målet att bli världens första fossilfria välfärdsland 2045. Men i regeringens så kallade gröna återstartspaket bidrar ynka tio procent till att klimatmålen ska nås. Det är alldeles för lite, skriver Klimatpolitiska rådet i sin årsrapport.

Det är den tredje rapporten från det av regeringen utsedda expertrådet och slutsatsen har varit den samma alla tre åren. De politiska åtgärderna är för futtiga och spretiga.

Satsningar på klimatet måste få mycket mer plats i kommande budgetar om de högtidliga målen ska nås, menar rådet som består av flera av landets främsta experter på klimat, miljö och ekonomi.

Då duger det inte att fossila delvis statligt ägda flygbolaget SAS fått 6,5 miljarder kronor i stöd från regeringen, samtidigt som fossilfria helägda statliga tågbolaget SJ inte fått en krona i riktat coronastöd. Förlusten för SJ i fjol blev 1,8 miljarder kronor och nu dras tåglinjer in. Det är inte alls klimatsmart.

Att USA:s president Joe Biden inte bjuder in Stefan Löfven utan i stället väljer Erna Solberg och Mette Frederiksen när han kallar till klimattoppmöte i april är ett annat tecken på att Sverige behöver steppa upp för att spela i toppdivisionen.

Johan Kuylenstierna, ordförande i Klimatpolitiska rådet, vill investera betydligt mer och snabbare i klimatomställningen än vad regeringen hittills har gjort.
Foto: Anders Wiklund/TT

Klimatpolitiska rådet vill se stora satsningar redan i vårbudgeten. Staten måste investera mer i laddinfrastruktur, öka produktionen av hållbara drivmedel, bygga ut elnäten och skapa en infrastruktur för vätgasproduktion, säger rådets ordförande Johan Kuylenstierna till DN.

Infrastrukturpropositionen som läggs i vår måste lägga mer pengar på kollektivtrafik, ta steg bort från förbränningsteknologin och ställa om till en mer cirkulär ekonomi. Annars riskerar Sverige att missa målet.

Förändringarna kommer att kosta och rådets ekonomiska expert och vice ordförande Cecilia Hermansson menar att det finns goda skäl att lätta på överskottsmålet och låna till klimatinvesteringarna. Hermansson är ingen vänsterradikal tyckare utan har en bakgrund som chefsekonom på Swedbank och forskar nu på KTH.

Finansminister Magdalena Andersson och övriga i regeringen bör lyssna på Klimatpolitiska rådet och ta uppmaningen på allvar. Det är viktigare att investera i våra barns och barnbarns framtid än att spara i ladorna. Till samma slutsats kom S-föreningen Reformisterna, vars paket ”En ny grön giv för Sverige” ligger i linje med vad expertrådet säger.

Naturvårdsverket varnar samtidigt för att Sverige kommer att missa klimatmålet till 2045 om åtgärderna inte skärps ordentligt. Ambitionsnivån är hög, men insatserna för skrala.

Miljö- och klimatminister Per Bolund måste höja tempot i klimatomställningen.
Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Klimatminister och vice statsminister Per Bolund (MP) säger att regeringen är långtifrån nöjda och att de bara har börjat. Han håller med om att hastigheten i klimatomställningen måste höjas. Det är därför bara att gasa på i fossilfri riktning, med start i vårbudgeten i april.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.