Så blev jag såld på sponsrade annonser

Krönikor
PUBLICERAD:
Sedan min gomorronspalt i oktober om en osannolik annons i mitt flöde för ett ostmärke har Facebooks algoritmer fascinerat mig.

I stället för att bara slentrianmässigt skrolla förbi de sponsrade annonserna, som jag gjorde tidigare, försöker jag nu lista ut varför just de dyker upp. Framför allt de som dyker upp tidigt i flödet. Jag antar att det är mest attraktivt.

I skrivande stund är de tre första annonserna; Karlstads kommun, ett företag i byggbranschen och ett klädföretag. I och med att jag ofta skriver om Karlstads kommun och nästan är en daglig besökare av kommunens webbplats är det inte så konstigt att algoritmen hittat en koppling. Det var liksom öppet mål.

Byggföretaget är lite klurigare. Jag var inne på företagets webbplats vid ett tillfälle för ett par veckor sedan när jag skulle kolla en faktauppgift till en artikel där jag nämnde företaget. All kredd till algoritmen för den matchningen.

Klädföretaget däremot känns mer som en slump. Jag är visserligen medlem i deras kundklubb, men jag har inte handlat något av kedjan sedan i november 2020. Det är möjligt att jag inför besöket i november surfade in på webbplatsen för att kolla öppettiderna i butiken. Jag minns inte.

Men en klädsam träff av algoritmen och något att bygga vidare på. Nu läser jag de sponsrade inläggen. Det är precis det annonsörerna eftersträvar. Ett smart drag.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.