Samarbetet inleddes 2019 – fördjupades 2020.
Nu tar Mattias Ekström och Joel Christoffersson det till nästa nivå, slår ihop sina team och bildar EKS JC.
– Målet är att vinna både team- och förarmästerskapet i rallycross-VM 2021, säger Christoffersson som blir teamchef.
Det är två världsmästarteam som nu slås samman, Mattias Ekströms EKS tog 2016 hem titeln i förarmästerskapet i rallycross-VM och med Ekström och Robin Larsson som chaufförer tog JC Raceteknik hem titeln i teammästerskapet 2020.
Men det samarbete som redan då fanns tas nu till nästa nivå.
För nu slås EKS-teamet och JC Raceteknik samman och bildar det nya teamet EKS JC.
– Jag och Mattias delar samma tankesätt och inställning för sporten. Det är en av huvudanledningarna till att våra samarbeten har varit så framgångsrika, och ger oss också en stabil grund att bygga vidare på, säger Kilskillen Joel Christoffersson som blir teamchef för det nya teamet, i ett pressmeddelande.
Premiär i Finland
Mattias Ekström:
– Jag bildade teamet EKS under 2014 med ambitionen att vinna tävlingar och mästerskap, och kunde uppnå det 2016 genom att vinna både förar-VM och team-VM i rallycross. Under 2019 och 2020 tog JC Raceteknik våra bilar till toppen av tre stora mästerskap: RallyX Nordic, EM och VM.
– Från och med nu kommer Joel att ta hand om alla EKS och JC Racetekniks gemensamma projekt – rallycross, rally, crosskart och allt annat som kommer upp.
Premiärtävlingen för det nya teamet blir VM-deltävlingen i rally som Mattias Ekström kommer köra i Finland i WRC 3-klassen i slutet av februari.
Siktar på två guld
Men fokus för teamet ligger fortsatt främst på rallycross:
– För 2021 kommer vi helt klart att fokusera på rallycross-VM, med målet att inte bara vinna team-VM utan även förarmästerskapet. Vi kollar också närmare på flera andra projekt för att kunna bredda oss inom fler sporter än bara rallycross, säger Joel Christoffersson.
Och i teamets plan är att vara med på tåget när eldrivna ekipage de kommande åren tar mer och mer plats inom motorsporten.
– Vi kollar också närmare på framtiden inom elektrisk motorsport, och förr än senare kommer det finnas en helt eldriven bil i vårt garage.