Polisen varnar för ny bedrägeriform: “Släpp inte in någon”

Brott & blåljus
PUBLICERAD:
Foto: Anders Wiklund/TT
Telefonören utger sig för att vara från Telia och att personen ska få en gratis telefon som tack för lång och trogen tjänst. Plötsligt står det en okänd person i hallen och lurar de äldre på kontokort och koder.
Polisen går nu ut och varnar för ett nytt slags modus i Värmland – där bedragarna riktar in sig på de allra äldsta i samhället.

Under torsdagen och fredagen har polisen i Värmland fått in flera rapporter och anmälningar om den nya bedrägeriformen.

– Det är ett modus som pågår i detta nu. Folk tar kontakt med riktigt äldre personer, över 90 år, och säger att man är från Telia. Som tack för att de har varit kunder hos dem i så många år ska de få en gratis telefon, säger Lars Hedelin, presstalesperson i region Bergslagen.

Som av en händelse råkar de dessutom ha personal precis i närområdet som kan komma hem till den äldre personen på en gång.

– Plötsligt står någon där i hallen och är jättetrevlig och säger att personen mycket riktigt ska få en telefon, men av administrativa skäl så måste de ta ut en formell kostnad på 20 kronor. Det gör de företrädesvis med kontokort och koder. Äldre vill ju gärna tro gott om folk och när de får tillgång till detta är det kört. Då blir de plundrade.

Polisen ser att bedrägerierna pågår i detta nu och vill därför sätta ned foten på en gång. Man ber anhöriga tala med sina äldre om den nya brottsvågen och samtidigt varna dem.

– Det är fusk och fejk. Vill någon ge bort en telefon är det något lurt på gång. Man ska vara oerhört skeptisk till folk som ringer och erbjuder saker.

Än så länge har gärningspersonerna främst rört sig i centrala Karlstad.

Skulle man mot förmodan redan ha blivit drabbad vädjar polisen om att göra en anmälan eller tipsa dem på polisen.se eller via 114 14.

– Dessvärre har vi av erfarenhet ett mörkertal. Det är väldigt många som råkar ut för det här som inte anmäler eller talar om för någon att de har råkat ut för det här. De skäms över att ha blivit lurade och det är kränkande och pinsamt. Så det kommer aldrig till vår kännedom.

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.