Det är inte bara smittotalen som ökar under corona. Även samtalen och klagomålen till Konsumentverket har ökat.
Framförallt när det gäller resor där siffrorna tripplats jämfört med i fjol.
– Det har varit en väldigt speciell period med en väldigt stor ökning av antalet anmälningar och kontakter från konsumenter till vår upplysningstjänst, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.
– I början av perioden, när pandemin slog till och länder började stänga sina gränser, så kom det väldigt mycket frågor kring det. Många konsumenter var så klart oroliga och ville inte åka på sina resor. Hur skulle de göra för att få sina pengar tillbaka? Hade de rätt att få dem tillbaka?
Från 3 mars till 31 oktober fick Konsumentverket 1 800 anmälningar gällande resor, jämfört med 668 under motsvarande period i fjol.
Maja Lindstrand berättar att i början av pandemin handlade många av samtalen också om att det var svårt att få kontakt med företag. Vilket kan ha berott på att betydligt fler konsumenter sökte kontakt samtidigt.
– Vi kan se att karaktären på anmälningarna och frågorna har ändrats lite från då fram till nu. Nu är det många som i stället säger att de väntar på pengar från flygbolag. Och det är fortfarande svårt att få kontakt med resebyråer, men vi kan också se att när det gäller paketresor så har anmälningarna i princip försvunnit. Nu handlar det bara om enstaka anmälningar per månad.
Kan det vara ett tecken på att ingen vågar boka resor längre?
– Ja, det kan det vara. Men också att folk har fått sina pengar, som de har rätt till. Och då finns inget skäl att anmäla.
Anmälningar mot flygbolag fortsätter dock att komma in, berättar Maja Lindstrand.
Konsumentverket sammanställer varje år en klagotopp över vilka ärenden som är vanligast. Eftersom pandemiåret 2020 inte är slut än är den listan ännu inte komplett. Men att många haft bekymmer med resor bekräftas av konsumenttidskriften Råd & Rön som i veckan publicerade sin så kallade skamlista, där halva tio i topp-listan upptas av flyg- och resebolag.
Men det finns också andra områden och branscher där Konsumentverket fått många frågor och anmälningar.
– Vår hälsogrupp, som jobbar med påståenden om hur saker och ting kan bota, har fått mycket att göra under pandemin. Även vår produktsäkerhetsenhet, som har visst ansvar för munskydd. Och vi har också kontaktats om evenemang, som inställda motionslopp och konserter till exempel. Ett tag var släpen som studenterna åker på en stor fråga. Frågorna i de ärendena handlade om vad har man rätt till när det blir inställt eller flyttas fram väldigt långt i tiden, berättar Maja Lindstrand.
Vet konsumenter generellt vad de har rätt till?
– Man kan säga att på reseområdet så varierar det kraftigt. Ibland har folk jättebra koll på vad de har rätt till. Ibland tror de sig ha jättebra koll på vad de har rätt till och är supersäkra, men har fel. Ibland har man ingen aning, men tycker att man har moraliskt rätt. Det man kan säga generellt, över alla områden, är att om man köpt någonting och den man köpt av ställer in så har man som regel rätt till återbetalning, säger Maja Lindstrand.