• idag
    18 jan
    -2°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    19 jan
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.1 mm
  • onsdag
    20 jan
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      2.2 mm
  • torsdag
    21 jan
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      4.0 mm
  • fredag
    22 jan
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Replik "Vintertramparna": En orealistisk pengasumma

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Hur kan Karlstads kommuns satsning på vintercyklister endast kosta 750 kronor per person?
Foto: Stian Lysberg, Solum
Tack för ditt svar, i VF 18/11, Mikael Haster! Jag blev dock lite konfunderad på ett par saker.

Hösten 2019 uppgavs från kommunens sida att kostnaden var strax under 3500 kronor per person allt som allt med tillbehör, service som däckbyte med mera. Hur kan kostnaden minska med cirka 2500 kronor per person på ett år? Vad ingår i de 750 kronorna? Tacksam om du också redovisar personalkostnaderna.

Jag vet vad dubbade vinterdäck kostar avhängigt dimension och antal dubb per däck eftersom jag använt sådana från det de introducerades i Sverige. Jag vet också vad det innebär att skifta däck höst och vår och jag ställer mig tveksam till att 750 kronor räcker till två nya däck, av- och påmontering av hjul, skifte av däck, bort- och inmontering av växel, ur- och anslutning navdynamo, justering av bromssystem, justering av kedja, kontroll och ev. komplettering av cykelns tre huvudslag av reflexer, kontroll belysning fram och bak m.m. Vilken cykelverkstad gör detta för 750 kronor?

Du svarade inte på var vi skattebetalare kan läsa de redovisningar och rapporter, som jag tar för givet att tramparna regelbundet skall lämna in. Men de kanske inte har det kravet på sig? Jag vet av egen erfarenhet att rapporter ger resultat. Eftersom jag cyklar så gott som dagligen året runt och har så gjort i 65 år här i Karlstad så känner jag väl till många förbättringar som skett på gång- och cykelbanorna och som du nämner. Jag har också en mycket fin och tät dialog med ansvarig kommunikatör, som på ett mycket ansvarsfullt och positivt sätt tar emot och förmedlar till trafikingenjörer och asfaltläggare de rapporter som jag lämnar. Att sedan redan dagen därpå se att skadan blivit åtgärdad värmer cykelhjärtat.

Du nämner i sista stycket ”att vi behöver kontinuerligt arbete med att informera, marknadsföra och genomföra kampanjer till ett ändrat beteende..” Helt rätt och riktigt! Men vad har ni gjort och vad gör ni för att förverkliga detta? Vad gör ni för att folk skall cykla på rätt ställen, ha lagliga cyklar och framföra sina cyklar på lagenligt sätt? Ett förslag till att börja med är att till samtliga hushåll i kommunen skicka ut en informationssida med de regler som Trafiklagstiftningen och Transportstyrelsen stadgat. Tips på utseende kan säkert fås från Grums som i sitt veckoblad i somras hade en utmärkt sida om detta. Använd media och tala om vad som gäller!

Beträffande den efterlängtade gång- och cykelbanan för skolbarnen i Grava så gavs löftet förra året att kommunen skulle samtala med markägare för att sedan kunna bygga banan. Har detta samtal hållits och vad har det lett till? Om inget sådant resultat kan redovisas tala då om varför! Och koppla inte ihop det med en framtida bana till Kil. Det är nu, just nu, som barnen därute behöver få sin skolväg säkrad. Inte om 10 år för då har barnen tagit studenten. Deras behov är mångdubbelt större än kommunens behov av att få ytterligare 100 personer att cykla på vintern.

Rune Wallquist

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.