• torsdag
    1 okt
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    2 okt
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    3 okt
    11°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Debatt: Goda förutsättningar för hållbara flygbränslen

Debatt
PUBLICERAD:
"Där Agne Sandberg ser flygplatsens nedläggning som enda utväg ser jag möjligheter till nytänkande, innovation och omställning i en värld som blir allt mer globaliserad", skriver Niklas Wikström, ordförande och gruppledare Liberalerna i Karlstad.
Foto: Liberalerna Karlstad
Agne Sandberg (V) påstår i VF 9/9 att bioflygbränsle framställs av träd. Det är fel och det är illa att sprida en myt som gör att både individer, företag och politiker baserar sina åsikter och beslut på felaktiga grunder. Så låt oss en gång för alla konstatera: Hållbart bioflygbränsle framställs av restprodukter – framför allt av olika fetter men kan också göras av grot, bark, spån eller svartlut, skriver Niklas Wikström, ordförande och gruppledare för Liberalerna i Karlstad.

Kravet på hållbara flygbränslen är att de ska produceras av råvaror som inte konkurrerar med matproduktion eller är skadliga för miljön. Exempel på råvaror är alger, skogsavfall, hushållsavfall, slakteriavfall eller camelina. I Sverige, och inte minst i Värmland, har vi mycket goda förutsättningar för produktion av hållbara biobränslen då vi kan använda grot (kvistar och trädtoppar som blir över vid avverkning), spån, bark eller svartlut (restprodukt vid papperstillverkning) som råvara. Enligt forskare på Luleå Tekniska Universitet skulle landet kunna vara helt självförsörjande när det gäller hållbart flygbränsle och i Värmland har företaget BioShare redan utvecklat en teknik där man kan använda sig av befintliga förbränningsanläggningar för produktion av just hållbara biobaserade bränslen.

Innan coronakrisen orsakade flyget cirka en procent av landets totala CO2-utsläpp – vi skulle alltså genom inhemsk produktion av hållbara biobränslen kunna reducera den procenten till nära nog inget. Vi skulle samtidigt driva utvecklingen framåt och vara det goda exemplet som andra länder kan följa. I takt med att el-flygen introduceras på kortare sträckor kommer det också bidra till minskade utsläpp, en förutsättning är så klart att infrastrukturen – det vill säga flygplatserna – finns kvar.

Sandberg skriver också att ”Varje gång jag lyfter blicken och ser ett flygplan på väg till eller från Karlstads flygplats svider det i min plånbok.” Låt mig då ännu en gång förklara: Sammantaget går landets flygplatser med vinst, det är uppdelningen av ägandet som gör att helheten inte fungerar – därför bör staten åter ta över det totala ansvaret. Då ”svider det” inte i någon plånbok.

Det Sandberg borde tänka när han ser ett flygplan som lyfter från Karlstads flygplats är att det ska drivas på hållbara bränslen. Han borde samtidigt glädjas åt att Karlstad är en del av det nationella och internationella flygnätet som gör att människor och företag enkelt reser ut och enkelt tar sig hit. Han borde tänka att hållbart flyg bidrar till en positiv utveckling av kommunen, regionen och landet.

Karlstad Airport blev av Trafikverket tidigare i år föreslagen som en beredskapsflygplats som en del i att svara upp mot samhällets behov gällande ett säkerställande av samhällsviktiga lufttransporter oavsett tid på dygnet. Flygplatsen är således mycket viktig för att olika former av räddningsinsatser ska kunna upprätthållas.

Jag håller med om att satsningar på tåg och buss är viktiga för framtiden, men här måste även flyget ingå. Utan kommunikationer och infrastruktur kommer inte samhället att fortsätta fungera. Där Agne Sandberg ser flygplatsens nedläggning som enda utväg ser jag möjligheter till nytänkande, innovation och omställning i en värld som blir allt mer globaliserad.

Niklas Wikström

Ordförande och gruppledare, Liberalerna i Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.