• idag
    26 sep
    11°
    • Vind
      8 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      6.7 mm
  • söndag
    27 sep
    20°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    28 sep
    18°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    29 sep
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    30 sep
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Lika delar produktplacering och förvirring

Krönikor
PUBLICERAD:
Detta är en vädjan: Kan någon människa förklara för mig vad ända in i Götalands djungler som hände i nya svenska thrillerserien "Partisan"? Jag snackar om Kärcher högtryckstvätt.

De flesta VF-läsarna har nog ännu inte sett serien, då den bara finns på Viaplay, men det är en seriös storsatsning i fem avsnitt. Johan Rheborg i sin första renodlat allvarliga roll som skum sektledare, Fares Fares som infiltrerande polis med traumatiskt förflutet.

Handlingen? Tja, den inkluderar ekologiskt jordbruk, rasbiologiskt tankegods och truppgymnastik. Lite mysko, absolut – men det är produktplaceringen som verkligen fått mig att slå en volt i soffan.

I en dramatisk scen klubbas en person ned bakifrån och börjar blöda. Rheborg ryter till sina underhuggare: "Ta Kärcher högtryckstvätt och skrubba upp det där". Varpå den ene hejduken svarar "Kärcher!?". Och därefter klipps det till en annan scen.

Under drygt 40 år av aktiv teve- och filmtittning har jag aldrig sett nåt så obegripligt. Visst, produktplacering är sen länge en realitet, och det kan man oftast stå ut med.

Men är detta verkligen ett sammanhang Kärcher vill förekomma i? "Har du problem med nedblodade förstukvistar? Titta inte längre än till vår tyska kvalitetstvätt", typ.

Jag kräver tammefan ett svar.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.