Insändare: Högt och lågt i Mumingrupperna

Insändare
PUBLICERAD:
Det är skillnad på samtalsämnena bland de olika Mumingrupper som finns på sociala medier, konstaterar insändarskribenten.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Jag har ägnat någon timme till att studera de två olika Facebookgrupperna som handlar om Skutberget och Skutbergets framtid.

Dels gruppen ”Värna Skutbergets friluftsområde” och dels gruppen ”Välkommen Mumin”. Närmare bestämt har jag läst de 100 senaste inläggen i de båda grupperna.

Alla de etthundra inläggen i ”Värna Skutbergets friluftsområde” handlade på ett eller annat sätt om just Karlstad och Skutberget och varför man var emot en Muminetablering här. Man resonerade kring bland annat miljöperspektiv och också det för kommunen ekonomiskt skakiga i att ge sig in i en sådan här satsning. Med mera. Man förde fram sina åsikter och försökte motivera dem.

Av studera de etthundra inläggen i ”Välkommen Mumin” förvånade mig däremot en hel del. De handlade så gott som aldrig om Karlstad eller Skutberget. Nästan alla handlade om Muminmuggar, Mumintallrikar, golfbollar och pegs man lägger bollen på vid tee – alla med Muminmotiv. Muminspelkort, tygkassar med Muminmotiv, Muminböcker och "Moominbiscuits" (från finska Fazer).

Alla inlägg med adresser dit man kunde vända sig och köpa.

Därutöver en länk till en film om Tove Jansson, några länkar till radioprogram om samme Jansson, länkar till moomin.com (Muminföretagets egen hemsida) med information om parken i Nådendal, hur man kunde köpa deras produkter. Också några länkar till deras officiella Youtubekanal. En handlade om att någon satt upp Mumintroll i Råtorpsrondellen.

Mindre än en handfull försökte reda ut varför en Muminpark på Skutberget skulle vara en bra idé.

Så förvisso är det skillnad på de två grupperna.

I den ena argumenterar man.

I den andra försöker man kränga grejer.

Janne Ekelöf

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.