• idag
    8 aug
    26°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    9 aug
    26°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    10 aug
    25°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    11 aug
    25°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    12 aug
    25°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Skott - Kommer till sin rätt mot slutet

Skivor
PUBLICERAD:
Skott.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
"Det riktiga krutet verkar vara sparat till skivans andra hälft."

Pop

Skott

Always Live For Always
(Dollar Menu/Cosmos Music)

Även om Pauline Skött är från Dalarna har hennes namn nog en mer välkänd klang utomlands än i gemene svensks hushåll. Genombrottet kom redan 2016 när dubbelsingeln "Porcelain / Wolf" fick fyr i sociala medier och därefter drog en karusell av internationellt turnerande igång, med en kontinuerlig ström streamvänliga släpp på vägen. Men trots ett lyckat framgångskoncept (hennes låtar har samlat ihop 50 miljoner lyssningar på Spotify) fanns alltid drömmen om ett fullängdsalbum. Och för att uppfylla den fick skivbolaget med deras jakt på enskilda hits helt enkelt dumpas.

Samlingen som släpps nu är alltså i helt egen regi och beskrivs som en introspektiv resa av det mörkare slaget, medan inspirationen till ljudlandskapet är plockad från folkmusik, tv-spel och poprock från 00-talet.

Vad som genast slår en är det lite trolska anslaget som säkert kan betraktas som exotiskt utanför Skandinavien. I mina öron slår tyvärr inledningsspåret ”Stay Awake” över i något som kan höras i schlager när den ska vara sådär lagom mystisk och pampig á la Pontare. Efterföljande låtar är mer nedtonade, på gränsen till platt pop, men balanseras hjälpligt upp av återkommande körer.

Det riktiga krutet verkar vara sparat till skivans andra hälft för själv vaknar jag verkligen till under ”Benz”. Drivet i melodin, den enkla men hjärtskärande slingan, det mullrande mörkret som drar en reva i nervtrådarna. Sen fortsätter Pauline att leverera både stillsamma och mäktiga höjdpunkter, men kronan på verket är ”Midas”. Oavsett om titeln anspelar på samma Midas som figurerar i grekisk mytologi eller inte blir den i hennes händer, precis som i hans, till guld. Rösten växlar mellan en livstrött Lana Del Rey i högform och ljusa, sköra toner, förrädiskt vässade för maximal uppslitning av känslomässiga barriärer.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.