• idag
    31 maj
    13°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    1 juni
    23°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    2 juni
    24°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    3 juni
    21°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    4 juni
    19°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Var går smärtgränsen för flyget?

Ledare
PUBLICERAD:
Hur mycket pengar ska Karlstadsborna behöva lägga på att hålla Karlstad Airport under armarna?
Foto: Håkan Strandman
I fjol försvann flyget till Frankfurt och nu har Air Leap förklarat att de lägger ner flyglinjen mellan Karlstad och Arlanda. Nu står Karlstad Airport utan reguljärt flyg och frågan är när och om någon vill starta ett sådant riskprojekt igen. Och hur mycket pengar ska Karlstadsborna behöva lägga på att hålla en hopplöst olönsam flygplats under armarna?

I december är det tio år sedan statliga Swedavias vd Torborg Chetkovich lämnade över nyckeln till flygplatsen i Våldalen till kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M). Kommunen blev motvillig ägare till något som blivit en dyr affär för Karlstads skattebetalare.

Näringslivets företrädare hävdar att de ”behöver flyget för att komma ut i världen”. Problemet är att de inte vill betala vad det verkligen kostar.

Klang och jubel när Karlstad Airport, Handelskammaren Värmland och Karlstads kommun presenterade en ny flyglinje till Frankfurt, men frågetecknen fanns där från början.
Foto: Håkan Strandman

Det har varit uppenbart ända sedan det hemlighetsfulla bildandet av VNAB, vars finansiering senare visade sig vara olaglig. Näringslivets löften om att bidra ekonomiskt till BMI:s flyglinje till Frankfurt höll aldrig. Regionen och övriga kommuner ville heller inte vara med.

Karlstads skattebetalare fick ta smällen. De fick subventionera varje BMI-biljett med 865 kronor. Trots att Karlstad Airport i smyg betalade stora pengar till BMI gick bolaget i konkurs ifjol. Sedan dess har det kommunala bolaget utan framgång letat efter en ersättare.

Nextjet gick i konkurs 2018 och trafiken till Arlanda stod stilla ett tag. Air Leap gick in i stället, men meddelade i förra veckan att den tillfälliga pausen nu blir permanent när linjen läggs ner.

Flygplatsens nya vd Camilla Sperling har fått en tuff start. Hon började 1 april, samtidigt som nästan all världens flyg stod kvar på marken. Karlstad Airport gjorde ett minus på 35 miljoner kronor i fjol och 2020 lär sluta i ett nytt tungt underskott.

Var går smärtgränsen för Per-Samuel Nisser?

– Det finns absolut en smärtgräns. Det är inte rimligt att Karlstadsborna ska stå för den här notan år efter år, kommenterade Per-Samuel Nisser (M) fjolårsresultatet.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Karlstad kräver att flygplatsen läggs ner. Sverigedemokraterna funderar på om inte pengarna kan användas på ett vettigare sätt.

I Västerås har man redan kommit fram till ett nedläggningsbeslut. I mars meddelade kommunledningen (S, L och MP) att flygplatsen ska avvecklas. I fjol gick den back 24 miljoner kronor.

– Vi har kommit till vägs ände med de bidrag staden ger till flygplatsen. Vi behöver riva av det här plåstret, förklarade Anders Teljebäck, kommunstyrelsens ordförande (S) beslutet.

Politikerna i Karlstad bör också ta en allvarlig diskussion om flygets framtid. Ska klimatomställningen klaras behöver vi flyga mindre. Det är knappast troligt att flyget kommer tillbaka till gamla nivåer efter coronapandemin, särskilt inte från mindre flygplatser.

Passagerarantalet sjunker för varje år som går. I fjol 52 000 att jämföra med 81 000 under 2018, minus 36 procent. Årets siffror störtdyker ännu mer. Så var går smärtgränsen?

Både Per-Samuel Nisser och Camilla Sperling vill att staten ska ta ett större ansvar för de regionala flygplatserna. Ja, det har de all rätt i världen att tycka, men det är långtifrån säkert att staten anser det vara nödvändigt att det ska finnas en flygplats i varje residensstad med reguljär linjetrafik till en internationell flygplats.

Särskilt inte när det finns snabbtåg och motorvägar som gör att det går att nå både Gardermoen och Arlanda på rimligt kort tid .

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.