• idag
    3 juni
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    4 juni
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    5 juni
    17°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    6 juni
    16°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    7 juni
    15°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Här är varorna som handlas mest under corona

Ekonomi | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Nätapoteket Apoteas lager. Just apoteksvaror har sålt väldigt bra på nätet under coronapandemin. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Coronapandemin har gett ett tydligt uppsving för e-handeln.
16 procents ökning noteras under första kvartalet enligt Postnords nya rapport, E-barometern.
Några varor sticker ut med kraftig tillväxt.

Rapporten visar att handeln steg markant i samband med att covid-19 i allt större utsträckning kom att påverka Sverige. Svenskarnas e-handel ökade med 32 procent i mars jämfört med februari.

Dagligvaruhandeln hör till vinnarna, tack vare bunkring och färre restaurangbesök, med en uppskattad ökning på 75 procent i mars jämfört med februari.

Framförallt handlar det då om äldre som uppger att man nu börjat att handla mat på nätet. Under mars månad uppgav 21 procent av de tillfrågade i åldersgruppen 65–79 år att man köpt mat och dryck via nätsidor, det kan jämföras med sju procent samma period föregående år.

Ytterligare en tydlig vinnare är apoteksvaror. Under kvartalet som helhet ökar just det segmentet allra mest, 37 procent.

"Försäljningen började öka redan första veckan i mars. Sen andra och tredje veckan formligen exploderade det och det gav en enorm efterfrågan på hygienartiklar som handsprit och givetvis munsskydd", säger Apoteket Kronans försäljningsdirektör Anna Wallenberg i rapporten.

E-handelsbarometern som publiceras kvartalsvis bygger fyra konsument- och en företagsundersökning. Totalt deltog 197 företag medan konsumentundersökningen gjordes med hjälp av Sifo:s webbpanel.

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.