• idag
    7 juli
    17°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    8 juli
    17°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    9 juli
    18°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    10 juli
    18°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    11 juli
    17°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Hamstring pågår: 50 procent ökad försäljning i coronatider

Nyheter | Coronaviruset
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
På Stora Coop Hammarö börjar det gapa tomt på vissa hyllor. Biträdande butikschef Anna Falk berättar att det framförallt är konserver, pasta och toapapper som sålt mer än vanligt. Butiken hade en 50-procentig ökning av försäljningen på onsdagen.
Foto: Håkan Strandman
På Stora Coop Hammarö finns varor på hyllorna, men det börjar gapa hål här och där. Ica Maxi Bergvik och Välsviken har fått plocka in extra personal för att klara folkanstormningen.
Och i Charlottenberg baxnade personalen på Hypermat när de norska skolorna stängde.
Ja, den coronarelaterade hamstringen är i full gång.

– I måndags var det fiskbullarna som gick åt. Det går mycket konserver, säger biträdande butikschef Anna Falk på Stora Coop Hammarö.

Hon berättar att under onsdagen ökade försäljningen med 50 procent.

– Det har kanske inte blivit så mycket mer kunder, utan de som kommer hit handlar mer. Och vi har sett en markant ökning i e-handeln senaste dagarna.

Det vill säga att kunder handlar och betalar på nätet och kommer till butiken varorna vid en utlämningsdörr på sidan av butiken.

Anna Falk, biträdande butikschef på Stora Coop Hammarö, berättar att man senaste tiden också märkt en ökning av e-handeln. Det vill säga att handlar och betalar på nätet och kommer till butiken varorna vid en utlämningsdörr på sidan av butiken.
Foto: Håkan Strandman

Inne i butiken är det framförallt i hyllorna för konserver, pasta och toapapper som det börjar gapa tomma hål. Tomas Sjölander, vd för Coop Värmland, bekräftar att de varugrupperna är hett eftertraktade i andra butiker också.

– Och välling. Vi har tillsatt en krishanteringsgrupp inom Coop nu. Vi är ju en sorts samhällsnyttig verksamhet också även om det inte är som i USA där jag förstått att butikerna är skyldiga att ha en viss mängd av vissa varor hemma. Vid de stora skogsbränderna där nyligen vet jag att det pratades om bland annat vatten, säger han.

– Det kan bli så att vi får börja prioritera vilka varor vi ska säkra att vi får hem till butikerna.

På Icas två största butiker i Karlstad, Maxi Bergvik och Maxi Välsviken, känns trenden igen. Den gångna helgen började bunkringen, det vill säga köp av konserver, kaffe, ris, pasta och frysvaror, och sedan har det ökat dag för dag:

– Torsdagen var rätt extrem, åtminstone i antal varor per kund. Men än så länge ser vi ingen brist i lagren, vi beställer hem nytt och med undantag för några enstaka varor finns det att få tag på. Men det kommer kanske inte att gälla hur länge som helst, säger Christer Johansson, Icahandlare på Bergvik.

Hans kollega vid Välsviken, Peter Cullberg, konstaterar att även näthandeln ökat markant med flera nya kunder de senaste dagarna.

– Det kan nog mycket väl vara så att det är kunder som inte gärna vill trängas med andra, och som ser det som ett bra alternativ att bara svänga förbi och hämta upp påsen.

Har du själv börjat bunkra nåt?

– Haha, nej faktiskt inte. Ett bra tag till kommer det att finnas varor att få tag på, så jag är inte så orolig.

Christer Johansson vill poängtera att det ökade försäljningstrycket på grund av coronaviruset är något han helst sluppit:

– Det här är verkligen inte nåt önskvärt läge, men vi försöker göra det bästa av situationen och se till att kunderna kan köpa det de behöver. På så vis är vi ju en samhällsviktig funktion. Men det går självklart inte att jämföra med insatserna inom vården.

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.