Fortsatt svårt att nå 1177 på telefon

Vård & omsorg | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Driftstörningar gör att att 1177 i hela landet har svårt att hantera telefonsamtal. Orsaken till störningarna är precis som tidigare den stora mängden samtal från personer som har frågor kring coronaviruset.

Det gör att systemet har blivit överbelastat och att den som ringer till 1177 inte kommer in i telefonkön.

Enhetschefen Anna Löwenhamn uppmanar invånarna till att inte ringa 1177 om man inte är sjuk eller har symtom.

– Alla har ett ansvar för att personer som behöver nå 1177 kommer fram. Har man allmänna frågor eller funderingar finns andra möjligheter att få information, säger Anna Löwenhamn i ett pressmeddelande.

Den som behöver akut hjälp ska ringa 112, i övrigt gäller nedanstående rekommendationer.

Vid frågor om det nya coronaviruset:

Har du till exempel hosta, feber eller halsont kan du få goda egenvårdsråd på 1177.se.

Besök folkhälsomyndighetens webbplats. Där finns bra frågor och svar om det nya coronaviruset.

Ring 113 13 om du har allmänna frågor om det nya coronaviruset.

Ring 1177 på telefon när du har feber, hosta eller andningsbesvär och om något av följande stämmer in:

Du har under de senaste 14 dagarna varit på platser där det pågår smittspridning på grund av coronaviruset. Information om berörda områden finns på 1177.se och Folkhälsomyndighetens webbplats.

Du under de senaste 14 dagarna varit i närkontakt med någon som har sjukdomen covid-19 (coronavirusinfektion).

Myterna om coronaviruset du inte ska tro på:

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.