• idag
    2 juli
    14°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    3 juli
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    4 juli
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    5 juli
    19°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    6 juli
    16°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Staten bör ta tillbaka kontrollen

Ledare
PUBLICERAD:
Intresset för att åka tåg har aldrig varit större. Staten bör ta tillbaka kontrollen både på spåren och på trafiken.
Foto: Johan Nilsson/TT
Nyligen meddelade SJ att nattågen från Göteborg till Jämtland och övre Norrland ska läggas ner. Bolaget hade förlorat en upphandling till norska Vy Tåg AB. Beslutet väckte starka reaktioner.

En dag senare hade SJ ändrat sig. Nattågen till Jämtland ska fortsätta rulla, åtminstone under högsäsong och några nätter i veckan. Det är en klen och otillräcklig reträtt, som bara tillfredsställer ett antal fjällturister.

Neddragningen är ett misstag, men en naturlig konsekvens av att Sverige tillsammans med Storbritannien har världens mest avreglerade tågtrafik. Allt från spårunderhåll till enskilda tåglinjer ska upphandlas. Jakten på lägsta möjliga pris gör före allt annat.

Det är inte så smart. Snålheten bedrar visheten. Att låta många olika företag sköta spåren har lett till ett dåligt underhåll, där den ena handen inte vet vad den andra gör. Järnvägen är ett komplext och sårbart system, med växlar, kontaktledningar och signalsystem.

Ett splittrat underhåll bäddar för förseningar och andra problem.
Foto: Bezav Mahmod/SvD/TT

Trafikverket upphandlar, men den statliga kontrollen är otillräcklig. Förseningar och inställda tåg kostar fem miljarder kronor om året, räknade Trafikverket ut 2015. Kostnaderna är något lägre nu, när punktligheten enligt färska mätningar blivit bättre.

Socialdemokraternas vallöfte från 2014 att återförstatliga underhållet är ännu inte helt genomfört. Det är olyckligt, borgerlighetens förkärlek för privata lösningar sätter åter stopp.

Lika olyckligt och galet är det att staten inte kräver en mer sammanhållen trafik på spåren. Konkurrenter väntar inte in försenade tåg. Resenärer kan bli strandsatta mitt under resan. Redan befintliga sträckor styckas upp och läggs ut på anbud.

Det är det som ställt till för nattågen från Västsverige och norrut. Trafikverket hävdar att det redan finns bra förbindelser mellan Göteborg och Stockholm och att resenärerna lika gärna kan byta tåg på Stockholms C.

Men då bortser de från resenärernas bekvämlighet. Det är en avsevärd skillnad att kliva på i Göteborg och vakna utsövd i Norrland mot att stressa till ett annat tåg i Stockholm. Eller att behöva ha en hotellövernattning längs vägen.

Risken är att många i stället väljer flyget, vilket är riktigt illa för klimatet. Flygresorna och bilåkandet behöver minska om klimatmålen ska nås.

Tågresandet i Sverige är, trots problemen, en dundersuccé. Redan i mitten av november avgick det miljonte tåget på svenska spår under 2019 från Stockholms C. Intresset för att också semestra på räls har ökat kraftigt.

Persontrafiken har fördubblats på 25 år och potentialen att öka ännu mer är stor. I klimatdebattens spår vill allt fler ta tåget, inom och utanför landet. Det kräver en bättre samordning, både nationellt och internationellt.

Då duger det inte att hacka sönder både spårsystem och trafik och sprida ut dem på alltför många aktörer. Staten behöver ha en helhetssyn där hela landet ingår. Staten bör därför ta ett större ansvar och återta kontrollen över både spåren och tågen.

Om Boris Johnson kan borde Stefan Löfven också kunna.
Foto: Matt Dunham

Konservative premiärministern Boris Johnson har börjat åternationalisera delar av den styckade och privatiserade brittiska järnvägen. Det vore önskvärt om Sverige också kunde påbörja det arbetet. Om en konservativ regering inser problemen borde även en rödgrön svensk regering göra det.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.