Förra veckan klubbade riksdagen den nya plastpåseskatten. Nu väntar en tung tid för Bengt Lundin AB i Jössefors och deras 100 anställda.
– Vi räknar med ett produktionstapp på 25 procent under 2020, säger vd:n Peter Dahlén.
– Folk börjar bli oroliga, menar Ståle Möller, lokal ordförande för GS-facket.
Sedan 1972 har de gamla pappersbrukslokalerna i Jössefors använts för plastpåsetillverkning, och det på ett framgångsrikt sätt. Cirka 800 miljoner bärkassar, främst till dagligvaruhandeln, levereras årligen från anläggningen.
Men inom kort lär den siffran sjunka.
Plastpåseskatten är inte längre bara snack utan även realitet – och från 1 maj når den konsumenterna.
– Exakt vad det innebär är lite oklart ännu, men om kunderna ska bära hela extrakostnaden för skatt och moms lär påsarna komma att kosta sex eller sju kronor styck. Åtgången på plastpåsar kommer att tvärdyka från första dagen, säger Lars Lundin.
Han är son till företagets bildare, vd under 30 års tid och numera en "senior advisor" som jobbar nära nuvarande vd:n Peter Dahlén. Han minns den förra statspålagan, för 46 år sedan.
– Det var i samband med oljekrisen 1974, då handeln för första gången skulle börja ta betalt för plastpåsarna. Vad som hände? Eftefrågan sjönk dramatiskt, men hämtade sig när folk vande sig vid att betala en liten slant. Men det här är ingen liten slant längre...
Det han och Peter Dahlén främst vänder sig emot är argumentationen från statsmakten. Ansvarige ministern Per Bolund (MP) har hänvisat till att plastpåsar är en stor del av nedskräpningen i naturen. Men stämmer det?
– Jag vill hävda att det inte gör det. Det man kan se är snabbköpspåsar, de tillverkas i papper, eller möjligen systemkassar. Men de påsar vi tillverkar, som dessutom till 80 procent består av återanvänd plast, går till livsmedelsbutikerna. Kunderna bär hem sina varor i dem och använder dem sedan till soppåsar, säger Lars Lundin.
Peter Dahlin fortsätter:
– I Norge har de ett system med en frivillig miljöavgift, där 50 öre per kasse går direkt till miljöfrämjande åtgärder. En klart mer tydlig koppling mellan påse och miljö, och du slipper problemen som alltid uppstår kring en skatt.
Han syftar exempelvis på att skatt inte kommer att tas ut på exempelvis avfallspåsar eller hundbajspåsar. Vilket kan öppna för tolkningsproblem och fusk.
För Bengt Lundin AB kunde läget ha varit ännu mycket värre om inte de största kunderna – mer än 50 procent – vore den norska dagligvaruhandeln. Två av de tre största norska kedjorna köper sina påsar av Jösseforsföretaget.
Men en 25-procentigt tapp kan det ändå bli, bara under 2020.
– Vi kommer att göra allt för att behålla så många anställda som möjligt, men blir det ett tapp från 800 till 600 miljoner påsar lär det tyvärr märkas på antalet anställda. Vi försöker hitta alternativa produkter – kanske avfallspåsar, till exempel. Men det tar tid att ställa om, säger Peter Dahlén.
Lokala fackbasen Ståle Möller konstaterar att stämningen bland de anställda börjar bli spänd:
– Vi har känt till det här väldigt länge, och från ledningshåll har man varit öppna med att det kan bli kännbart. Men nu när verkligheten närmar sig blir folk oroliga förstås. Vi får se framåt sommaren hur det utvecklar sig.