Facebook borde inte ha stoppat annonsen från Karlstads universitet som VF skrev om i förra veckan. Det konstaterar nätjätten själv i en skriftlig kommentar.
Det var i förra veckan som VF skrev om den stoppade annonsen för ett lunchseminarium om feministiska serier på Karlstads universitet som stoppades av Facebook.
– Det stod bara att annonsen var nekad och sedan fick jag en länk om att den rör politiska eller sociala frågor. Man får inget manuellt svar så man kan inte veta, men antagligen har det att göra med att ordet feministisk är med, sa Marie-Louise Eriksson, bibliotekarie som bland annat jobbar med universitetsbibliotekets kommunikation, då.
Nu backar Facebook från beslutet, och lämnar en skriftlig kommentar via sin svenska PR-byrå:
"Den här annonsen borde inte ha blockerats eller markerats som politisk då vi i det här avseendet inte betraktar feminism som ett politiskt ämne. Vi lägger stora resurser på att säkerställa att människor kan dela innehåll fritt på Facebook, utan att den friheten missbrukas av de få aktörer som har illasinnade avsikter.
Ibland gör vi tyvärr fel och kan dessvärre ta bort material eller blockera annonser även om de inte bryter mot våra regler. Detta är ett problem vi arbetar med för att det ska hända i så liten utsträckning som möjligt",
Från universitetets sida är man positivt överraskade över svaret från nätjätten:
– Väldigt glädjande att de inser sitt misstag och ber om ursäkt för det. Alla kan göra fel och det är viktigt att man också erkänner det och försöker rätta till det, säger biblioteksdirektören Jakob Harnesk.