Svenska rallyt brukar få gallra startfältet i den historiska klassen.
I år är hittills bara 21 ekipage anmälda – och några av de största profilerna avstår tävlingen.
– Det verkar inte finnas något sug i år på grund av vädret, säger tävlingsledaren Hasse Joansson.
Det var 2013 som Svenska rallyts historiska klass för första gången såg dagens ljus och tävlingen har sedan varit uppskattad – både bland publiken och de aktiva där rallyorganisationen de flesta år fått gallra i anmälningslistan.
– Vi har satt ett maxtal på 50 bilar och det har vi haft de senaste åren. Men i år kommer det att bli betydligt färre, säger den historiska klassens tävlingsledare Hasse Joansson.
Då antalet anmälningar var få valde rallyledningen att, på grund av det osäkra väderläget, förlänga anmälningstiden till den 31 februari.
Tveksam till fler anmälda
Men Joansson tror inte man kommer nå upp till tidigare års siffror.
– Nej, nej, nej. Vi får se om det kommer in någon mer anmälan över huvud taget. Det har bara inkommit tre nya sedan vi valde att förlänga anmälningstiden. Det verkar inte finnas något sug efter tävlingen i år på grund av vädret.
Vad säger de förare du har kontakt med?
– Det är vädret först och främst som ställer till det. De tycker att det kommer att bli grusvägar och att de då inte har råd att offra så mycket däck.
En annan faktor som förare klagat på: Att den historiska klassen på fredagen är placerad efter WRC-åkarna åkt en andra vända och inte mellan WRC-looparna som tidigare år.
– Det är en del av de jag pratat med som tycker det är lite jobbigt att åka efteråt. Det blir snabbt mörkt där på eftermiddagen. Det är många gamla gubbar i den historiska klassen, de ser inte bra i mörkret.
Två namn som definitivt inte kommer att komma till start i tävlingen är två av de största hemmahoppen: Arne Rådström och Petter Solberg.
– Nej, jag kommer inte att köra. Jag har byggt en helt ny bil, en Ford Escort baserad på den jag körde i fjol men ännu mer detaljerad. Den blev väldigt, väldigt bra. Men jag vill bara följa Oliver hjälpa honom på bästa sätt. Kontraktet med Skoda ger honom en fantastisk möjlighet att skaffa sig erfarenhet, säger Solberg som vunnit den historiska klassen 2013, 2014, 2015 och 2019.
Och en snarlik anledning till att inte anmäla sig har Torsbyföraren Arne Rådström.
– Nej, det kommer inte bli något i år. Dennis har ju sin EM-satsning och kör även i Sverige så jag kommer ha fullt fokus på det. Sen får vi väl se om det blir någon historisk klass över huvud taget, säger värmlänningen som tror att den i så fall skulle bli kostsam.
– Framför allt däckkostnaden drar ju iväg när det blir tävling på rena grusvägar. Och då man på fredagen kör efter VM-tävlingen kört dubbla vändor blir det absolut garanterat grus på vägarna.