• idag
    14 aug
    22°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    15 aug
    27°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    16 aug
    27°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    17 aug
    27°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    18 aug
    27°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Postnords kris ingen oförväntad bieffekt av borgerlig avreglering

Ledare
PUBLICERAD:
I dag skickar och får svenskarna fler paket än brev. Det ställer till det för postdistributionen.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Dagens Nyheter försökte häromdagen i en imponerande granskning reda ut hur Sveriges näst största bolag, Postnord, kunnat hamna där de är i dag med miljarder i årliga förluster och risk för konkurs.

Att överdriva krisen för Postnord går inte. Den är till och med större än Maud Olofsson (C), den före detta näringsministern. Den är större än den urna med farmors aska som sommaren 2017 skickades 50 mil åt fel håll och hittades på Coop i Kramfors. Större än paket som inte levereras i tid eller brev som försvinner. Större än en uppgörelse med Danmark som kostat Sverige miljarder på miljarder samtidigt som servicen ständigt försämras.

Krisen är snart framme i ett läge där grundläggande svensk infrastruktur, som exempelvis postgången, återigen riskerar att fördjupa ett redan existerande demokratiskt underskott i glesbebyggda delar av landet. Och detta inte bara som en oförväntad bieffekt av ett dåligt politiskt beslut. Nej, detta är ju hela den ideologiska poängen.

Det började med en katastrofalt dålig affär – i en lång rad av katastrofalt dåliga affärer – som den borgerliga regeringen under Maud Olofssons ledning som näringsminister prackade på svenskarna för nästan tio år sedan.

Hur mycket har Maud Olofsson, före detta Centerledare och näringsminister, kostat svenskarna?
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Alla argument som våren 2008 lyftes som argument för att slå ihop det svenska postväsendet med det danska är numera helt överspelade. Postnord blev inte en starkare aktör, lönsamheten stärktes inte, servicen blev inte bättre, det skapades inga ”värdeskapande synergier” som enligt dåvarande regeringen skulle höja värdet med minst 7,5 miljarder.

Kritikerna då är nu de som i regeringsställning nu måste hantera det kaotiska efterspelet av en affär där Sverige fick ett för litet inflytande kombinerat med omotiverat stort ekonomiskt ansvar som inte kostat oss inte miljarder kronor - utan även inneburit att tusentals postkontor lagts ner och många svenska Postnordanställdas anställningar sitter löst.

Men krisen stannar inte där. Konsekvenserna av krisen växer exponentiellt.

Efter att först ha försämrat postservicen de senaste par åren där Postnord och övriga berörda postdistributörer numera få två dygn på sig för att distribuera drygt 95 procent av förstaklassbreven – vill Postnords vd Annemarie Gardshol få regeringens godkännande att gå ännu längre. Hon vill att Postnord bara ska behöva dela ut brev varannan dag – och få upp till tre dagar på sig att leverera ett förstaklassbrev!

Det är förstås en logisk följd av en drastiskt minskad brevmängd när alltfler väljer digitala alternativ till pappersbrev, pappersfakturor, pappersdeklarationer och annat.

Det är förstås i väldigt många avseenden inte heller en inte orimlig utveckling – om det inte vore för att alltfler människor utanför kommunernas stadskärnor måste räkna med posten eftersom de på grund av exempelvis dålig mobil- eller bredbandstäckning inte har så många andra alternativ.

Det gäller ju för övrigt även där posten delar ut dagstidningen som boende i vissa delar av landet inte heller kan välja digitala alternativ till.

I Norge slopades normen med övernattdistribution för flera år sedan. En morgontidning som kommer med posten kan nu ta en halv vecka på sig att hitta till prenumeranternas brevlådor.

I Danmark har Postnord redan olika taxor för att leverera tidningar i städer och landsbygd – och där har priserna för utdelning i landsbygd ökat med nästan 200 procent på fem år och är nu dubbelt så höga som för tidningsdistribution inne i städerna.

I Danmark övergick staten för många år sedan nu till att skicka all myndighetspost till medborgarna digitalt vilket kraftigt minskade brevutdelningen. I dag delas den fysiska posten bara ut en gång i veckan!

Och samtidigt uppdaterar Postnord i Sverige en ständig ökning av e-handeln som i de större städerna inneburit att man numer till och med har lördagsleveranser till hundratals postombud i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan något år tillbaka är antalet paket som Postnord delar ut fler än breven.

– Att man kan beställa på en fredag och ha på sig kläderna på lördagens fest är något våra kunder har bett om länge, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.com som säljer kläder och skor på nätet, till Dagens Industri hösten 2017.

Sedan dess har alternativen för leverans samma dag fullkomligen exploderat där du kan beställa varor på nätet på förmiddagen och antingen få dem hemlevererade eller lämnade i en paketbox i anslutning till matbutiken på eftermiddagen.

DHL:s självbetjäningsautomat för paketutlämning, bredvid postlåda.
Foto: Helena Landstedt/TT

Kan man måla upp de olika förutsättningarna mellan stad och land tydligare än så?

Är det för övrigt inte helt bisarrt att när basal samhällsservice inte funkar utanför storstäderna så beror det inte helt sällan på centerpartistisk övertro på marknaden...

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.