• idag
    26 jan
    -5°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    27 jan
    -4°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    28 jan
    -5°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    29 jan
    -5°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    30 jan
    -6°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

De nya möblerna fyller ett behov

Debatt
PUBLICERAD:
Regionens hus har anpassats för att kunna fungera som arbetsplats för fler medarbetare som ska ha sin permanenta arbetsplats där, men också för dem som besöker och arbetar i huset tillfällig.
Foto: Håkan Strandman
Med anledning av Peter Frankes ledare som bygger på två inslag i SVT finns det anledning att nyansera bilden av de omflyttningar och möbelinköp som gjorts inom Region Värmland.

När fyra organisationer bildade Region Värmland beslutades det att före detta landstingshuset i Karlstad skulle bli Regionens hus, det vill säga en plats där medarbetare från olika delar av organisationen, samarbetspartners med flera kan sammanstråla för arbetsmöten och konferenser. Cirka 400 medarbetare från olika delar av organisationen ska också ha sin permanenta arbetsplats i Regionens hus.

För att få till detta har vi behövt göra en del omflyttningar av verksamheter. Regionens hus har därefter anpassats för att kunna fungera som arbetsplats för fler medarbetare som ska ha sin permanenta arbetsplats där, men också för dem som besöker och arbetar i huset tillfällig. Bland annat har så kallade aktivitetsbaserade ytor med arbetsplatser och konferensrum som alla kan använda införts. Här kan medarbetare som exempelvis vistas i huset över dagen arbeta mellan möten. Här finns också mötesrum att tillgå.

Under den senaste veckan har kritik riktats mot de möbelinköp som har gjorts i samband med anpassningen av lokalerna. Totalt har möbler för cirka 1,8 miljoner kronor köpts in.

Man kan få intrycket att vi har köpt in möbler utan att det har funnits ett behov. Så är det givetvis inte. Organisationen har blivit större och för att skapa fler arbetsplatser och förändrade arbetssätt behövs möbler. Dels till två stora aktivitetsbaserade ytor med ett 40-tal arbetsplatser, men även till ett större konferensrum och ett antal mötesrum som kan nyttjas av samtliga medarbetare. Även möbler till entrén i Regionens hus samt till husets matsal.

Region Värmland är Värmlands största arbetsgivare med cirka 8300 medarbetare och vi byter ut möbler och annan utrustning löpande, men vi slänger inte saker som går att återbruka. I det här fallet har vi bytt ut en del möbler som används både i Regionens hus och på andra håll i organisationen.

Jag kan ha förståelse för att summan i sig väcker funderingar. Men arbetsplatsmöbler är generellt sett inte billigt, oavsett vilken enhet vi köper dem till. Man ska också komma ihåg att detta är saker som ska hålla i 20–30 år. Som organisation ställer vi höga krav på hållbarhet ur ett materialperspektiv, men också vad gäller exempelvis miljö och social hållbarhet.

Peter Franke använder även statistiken på ett felaktigt och vilseledande sätt och skriver att ”Antalet administratörer växte kraftigt med 23 procent 2010–2017, allt medan antalet sjuksköterskor ökade med bara nio procent”. Detta är direkt felaktigt. Om vi tittar på statistiken för de båda tidsperioderna ser vi att Region Värmland har en mindre ökning av antalet administratörer och en större ökning av sjuksköterskor i jämförelse med riket. Om vi tittar på den senaste statistiken för tidsperioden 2014–2017 ökade antalet sjuksköterskor med 89 medarbetare och under samma tidsperiod ökade antalet handläggare/administratörer med 13 medarbetare.

Fredrik Larsson

Regionstyrelsens ordförande

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.