Hoppa till huvudinnehållet

Startklart på kontroversiell flygplats – två mil från länsgränsen

Publicerad:
Reporter Daniel Olausson
Daniel Olausson
daniel.olausson@vf.se
Byggledaren Trond Moen och Sysslebäcksbon Bosse Halvardsson från flygplatsstyrelsen utanför den terminal som möter de skidturister som från och med söndag väljer att ta flyget till snön.
Byggledaren Trond Moen och Sysslebäcksbon Bosse Halvardsson från flygplatsstyrelsen utanför den terminal som möter de skidturister som från och med söndag väljer att ta flyget till snön. Foto: Håkan Strandman

Det är 750-miljonersprojektet som ingen trodde skulle bli av.

Bara ett par mil från den värmländska gränsen landar på söndagsmorgonen det första flygplanet på Sälens nya, och kritiserade, flygplats.

Redan innan Scandinavian mountains airport öppnat ekar optimismen bland fjälltopparna.

Planerna som tog fart för drygt ett decennium sedan har blivit verklighet – med en Sysslebäcksbo som en av frontmännen och trots den skepsis som omgärdat mångmiljonprojektet.

– Man har varit tveksam till hur man får ihop pengarna, och det är väl delvis berättigat, säger Bosse Halvardsson som sitter i flygplatsstyrelsen och är teknisk direktör på Skistar – ett av företagen bakom satsningen.

Mångmiljardsatsningar

Han berättar att man ser det inte bara som att man investerat i en flygplats. Det är en 750-miljoners tillväxtmotor som vevas igång när flyget från Malmö landar med 112 passagerare vid 8.45 på söndagsmorgonen.

– Man kan se det ur ett annat perspektiv. Det har byggts två Radisson-hotell, det ena i Trysil för 540 miljoner, det andra tog vi över och har bränt 500 miljoner på. Och hotellet vid Fageråsen kostar nästan lika mycket som flygplatsen och rymmer nästan tusen bäddar. Så det beror på vilken storhet du använder, ingen blir chockad över att du bygger ett hotell för 600 miljoner, men en flygplats för 750...

– Hotellet i Hundfjället kostar en halv flygplats. Vi mäter allt i flygplatser nu, skojar investeraren Mats Björkman och drar hem några skratt.

Taxi, buss, skoter eller till och med hundsläde? Sätten att förflytta sig från flygplatsen är flera och Bosse Halvardsson berättar om att man hoppas ha 300 000 flygresenärer årligen om tio år.
Taxi, buss, skoter eller till och med hundsläde? Sätten att förflytta sig från flygplatsen är flera och Bosse Halvardsson berättar om att man hoppas ha 300 000 flygresenärer årligen om tio år. Foto: Håkan Strandman

När alla klartecken var gjorda 2017 ökade mängden bygglovsärenden på Malung-Sälens kommun rejält och det är med svindlande summor som det satsas i närområdet.

– Om man tittar på projekten som vi är delaktiga i från Skistars sida så är det två miljarder det handlar om. Det är enorma satsningar, påtalar projektledaren Stefan Andersson.

– Ja, den kommande tioårsperioden tror jag det blir byggt för fyra miljarder i den här regionen, tillägger Bosse Halvardsson.

***

Fönster putsas, golven sopas, ventilationsrören ses över och bakom informationsdisken tränar några anställda hjärt-lungräddning. Flygplatsterminalen må vara drygt 10 000 kvadratmeter stor, men det tycks vara rörelse överallt och på samma gång.

Vilket i sig inte är konstigt. Med bara dagar kvar till invigning är det mycket som ska göras, och en lätt stressad kvinna öppnar både dörrar och pekar ut flygplats-vd:n Gunnar Lenman innan hon stannar upp vid en av skyltarna som är tänkt ska lotsa tusen och åter tusen skidturister rätt när planen väl börjar landa.

– Här kan du åka transfer och välja mellan buss, taxi och hundsläde, ler hon.

– Och vi har tre biluthyrningsföretag klara och det är ju de här stora Europcar och Avis, men också Trysil bilutleie, det är lite kul. Men nu måste jag lämna er, jag måste jobba vidare.

Den ser ut som något hämtat från framtiden, och kanske är den redan här? Det är i alla fall den senaste tekniken som installerats på den nya flygplatsen och Trond Moen förklarar hur den nya röntgenmaskinen fungerar för Bosse Halvardsson, projektledaren Stefan Andersson och investeraren Mats Björkman.
Den ser ut som något hämtat från framtiden, och kanske är den redan här? Det är i alla fall den senaste tekniken som installerats på den nya flygplatsen och Trond Moen förklarar hur den nya röntgenmaskinen fungerar för Bosse Halvardsson, projektledaren Stefan Andersson och investeraren Mats Björkman. Foto: Håkan Strandman

Hon hastar iväg och vi tar oss genom entréhallen och stannar till vid säkerhetskontrollen. Just säkerheten är ett eget kapitel i sig, men Bosse Halvardsson hinner introducera oss för Stefan Andersson, Trond Moen och Mats Björkman – "utan de här tre hade det här inte blivit av" – innan vi vänder blickarna mot röntgenmaskinen.

– Jag har stuckit ut hakan lite och sagt att vi är Nordeuropas mest teknologiska flygplats, säger Bosse Halvardsson.

Inbjudande vänthall

Apparaten scannar av bagaget i tredimensionella bilder och kan till och med kolla av vilken sorts vätska behållare innehåller.

– Vi är först i världen att ha en sådan här i skarp drift. Det finns en som testas också i Köpenhamn, säger byggledaren Trond Moen.

– Och med den här kan vi ta 440 bagage i timmen, på Gardermoen tar de 200.

Efter den ännu inte helt färdigställda tax free-delen kommer vi till vänthallen. Stor och luftig med välkomnande färger och atmosfär och med en massa flygplansmodeller i taket som gömmer de inte lika bildsköna ventilationsrören.

Vänthallen är stor och rymlig och tänkt att hantera upp till 1 600 personer när flygplatsen är i full drift.
Vänthallen är stor och rymlig och tänkt att hantera upp till 1 600 personer när flygplatsen är i full drift. Foto: Håkan Strandman

Desto vackrare är utsikten. Tack vare stora panoramafönster ser man de hägrande fjällen en kvarts bilresa bort och nog glittrar det lite i ögonen på kvartetten när de ombeds posera för ett foto.

Topparna är, liksom hela utsidan, beklädd av en gnistrande snö. För att vara turistmål som är så beroende av det vita guldet kan det ses som smått paradoxalt att anlägga en flygplats mitt i landskapet.

***

Samling sker runt ett lågbord och i de bekväma loungefåtöljerna styr vi över samtalet på klimatet. Bland alla miljöbovar har flyget stämplats som en av de värre. Med fem flyglinjer i Sverige och i tider av både flygskam och hemestrar, är det då rimligt att vänta sig att folk ska ta flyget till snön?

– Det är jag inte speciellt stressad för, säger Bosse Halvardsson, övertygad om att tekniken löser den knuten.

– Vi ska bo och leva med det här och då måste vi göra max av det vi kan göra för miljön, vi vill ju inte förstöra den för det är ju det vi säljer. Så nej, det är jag inte stressad över. Det är bra att man diskuterar miljön, och att man då gör ingrepp på rätt ställen.

Utsikten från vänthallen vetter ut över landningsbanorna och mot de hägrande fjällen, beklädd av den snö som kritikerna menar kan försvinna i framtiden, bland annat på grund av flygplatssatsningen.
Utsikten från vänthallen vetter ut över landningsbanorna och mot de hägrande fjällen, beklädd av den snö som kritikerna menar kan försvinna i framtiden, bland annat på grund av flygplatssatsningen. Foto: Håkan Strandman

Enligt honom tappar anläggningarna en snödag per år och han hävdar själv att även om snösystemen blivit enormt mycket mer effektiva, går det att göra dem än bättre.

Fraktfartyg som utsläppsbovar

Det pratas överbefolkning, kolkraft i Kina, vindkraftverk och solpaneler och världsmedborgarnas levnadsstandard och frågan kompliceras för en stund.

Innan det blir konkret igen. Framtidens mer nederbördsrika vintrar spår Bosse Halvardsson innebär snöfall i de här höglänta krokarna.

– En ska ha respekt för det där. Men att förbjuda bilkörning med dubbdäck i Oslo tar dåligt när det ligger cruiseskepp och bränner 32 000 liter om dygnet, och det är ju inte med renad soppa precis, det är ju råolja. Det finns bitar att äta på där det tar bättre, anser Bosse Halvardsson.

Trond Moen tillägger:

– 22 av de största fraktfartygen i havet förbränner mer än hela världens bilpark tillsammans. Och det finns 50 000 i hela världen...

Flygresenärerna fraktas bland annat med buss till de olika destinationerna, och just transporterna har väckt en viss oro även hos länsstyrelsen som påpekar att det kan försvåra att nå klimatmålen.
Flygresenärerna fraktas bland annat med buss till de olika destinationerna, och just transporterna har väckt en viss oro även hos länsstyrelsen som påpekar att det kan försvåra att nå klimatmålen. Foto: Håkan Strandman

Det har inte saknats kritiker, tvärtom. Att bygga en flygplats är i sig idag mer eller mindre kontroversiellt, och inte sedan Pajala invigde sin flygplats 1999 har det byggts någon i Sverige.

– Det känns extra märkligt att det har gått pengar från regeringen till det här projektet, säger Maja Tössberg, före detta ordförande i Sverigesektionen på den växande och världsomspännande snövärnarföreningen Protect our winters.

Vi har inte tio år på oss att lösa klimatfrågan, det måste till kraftfulla åtgärder nu. Det hade varit en annan sak om man hade byggt flygplatsen om kanske tolv år, då kanske vi har fått bättre snurr på elflygen, men det har vi inte idag. – Maja Tössberg, Protect our winters

Hon syftar på de 250 miljoner kronor som regeringen sköt till projektet 2014, och med utgångspunkt från de klimatavtryck flyget gör ser hon det som anmärkningsvärt att staten å ena sidan kämpar för att minska utsläppen, samtidigt som man stöttar flygplatssatsningen.

– Och för vår del känns det oerhört märkligt att man som vinterberoende företag väljer att investera i något som på lång sikt driver själva företaget i botten. Vi upplever framför allt att det handlar om en kortsiktig investering för att få ut profit idag, och det blir som en sorts symbol för hur verklighetsfrånvänd och vinstberoende politiken och näringslivet är idag.

När de första planen landar på söndag finns Protect our winters på plats för att anordna en demonstration, och allierade finns närområdet.

Taken i vänthallen och tax free-delen har lekfullt beklätts av små flygplansmodeller.
Taken i vänthallen och tax free-delen har lekfullt beklätts av små flygplansmodeller. Foto: Håkan Strandman

Både Miljöpartiet i Malung-Sälen och Naturskyddsföreningen yttrade sig oroligt för utvecklingen i samband med den tillståndsansökan som mark- och miljödomstolen godkände i februari 2013, även Länsstyrelsen i Dalarna varnade här för att koldioxidutsläppen från både flyget och transporterna till och från flygplatsen kommer försvåra möjligheten att nå klimatmålen.

Man sätter sin tilltro till tekniken här, kommer inte det vara lösningen?

– Självklart är det jättebra och oerhört viktigt att det satsas på ny teknik, och när vi pratar flyg pratar vi främst biobränsle och elflyg, säger Maja Tössberg som också höjer ett varningens finger för att biobränsletillgången är begränsad redan idag och elflygen underutvecklade.

– Vi har inte tio år på oss att lösa klimatfrågan, det måste till kraftfulla åtgärder nu. Det hade varit en annan sak om man hade byggt flygplatsen om kanske tolv år, då kanske vi har fått bättre snurr på elflygen, men det har vi inte idag.

***

Med 6,5 miljoner övernattningar om året är Sälen-Trysil-området den stora vinterdestinationen i Norden och med sammanlagt åtta flyglinjer – fem svenska, två danska och en från London – hoppas man alltså ta nästa steg i den otroliga utveckling som råder i fjällsystemet.

Det här känns inte helt bra i magen, det kan jag stå för. Vi får väl hoppas att elflygen kommer snart... – Anders Kjällström, Branäsgruppens vd

Med bara ett par mil till den värmländska gränsen är Sysslebäcksbon Bosse Halvardsson övertygad om att mycket av den här tillväxten också kommer att spilla över till värmländsk mark.

Åtminstone på sikt.

– Om du bor i Höljes idag... den 28 december har du 40 minuter till en internationell flygplats och ett par timmar till Oslo. Du bor alltså centralt, säger han.

– Så det är klart att det kommer ske positiva sidoeffekter för norra Värmland, ingen tvekan. Du ser ju redan nu att fritidshuspriserna sticker i Höljes.

Flygplatsen saknar ett traditionellt flygtorn, den styrs istället via de här kamerorna från Sundsvall.
Flygplatsen saknar ett traditionellt flygtorn, den styrs istället via de här kamerorna från Sundsvall. Foto: Håkan Strandman

Han är lika övertygad om att vi inom de kommande fem åren får se en barmarkssäsong som exploderat och att man om tio år har 300 000 flygpassagerare årligen på flygplatsen.

Han ser också att Branäs har bussar som väntar på resenärerna om några år.

– De som kommer med flyg måste bo mitt i smeten och där har Branäs en jättefördel, där finns det ju bara ski in och ski out. Så har vi det inte lika välbeställt i Sälen, så där kommer vi alltid ha folk som kommer med bil, säger han.

Anders Kjällström, vd för Branäsgruppen, är själv taggad inför sin egen säsong och laddar upp för den kick off man anordnar tillsammans med de 350 anställda på anläggningen när VF ringer upp.

Långflons köpcentrum precis på länsgränsen har sett en ökad omsättning flera år i rad, bland annat tack vare att fler skidturister från Trysil hittar dit.
Långflons köpcentrum precis på länsgränsen har sett en ökad omsättning flera år i rad, bland annat tack vare att fler skidturister från Trysil hittar dit. Foto: Håkan Strandman

Han ser å andra sidan inte hur Branäs gynnas av flygplatsen, åtminstone inte initialt och han är rätt fåordig.

– Det här känns inte helt bra i magen, det kan jag stå för. Vi får väl hoppas att elflygen kommer snart..., säger han.

"Skapar framtidstro"

På Långflons köpcentrum råder en försiktig optimism, inte minst med tanke på att man ser hur antalet Trysilbesökare på köpcentret ökar, vilken Torsby kommuns näringslivschef Eva Larsson delar.

– Alla satsningar är ju av godo, tänker jag. Det skapar ju också framtidstro för alla som bor uppe i Nordvärmland. Det satsas och man kan hitta bra arbeten där uppe och kanske kan det till och med leda till inflyttning, hoppas hon.

***

800 000 britter flyger varje år på skidsemester och det är bland annat här Sälen-Trysil hoppas hitta en del av sina så kallade nettobesökare, alltså gäster som inte hade rest till fjällen om det inte vore för flyget.

Högst delaktig i projektet

Siffrorna kommer från Bosse Halvardsson och enligt egen utsago har han, som har en livsgärning i fjällvärlden bakom sig, flera fingrar med i spelet bakom hur den här satsningen blivit verklighet.

– Det finns en äldre historia, men i nutid var det Sälenkrögaren Jonas Persson som 2004 började lansera idén på allvar. 2006 var han till mig och man tyckte ju att vi inte behövde detta, det gick ju jättebra för oss då. Men jag började titta på det och 2008 vände jag, säger han.

Varför?

– Jag tänkte kring hur många människor som kan ta sig hit på en viss tid. Man ser att transfertiden blir allt viktigare, och att ungdomarna inte orkar åka bil så långt längre. Men det viktigaste var att vi måste ha fler gäster utomlands ifrån.

Vägen har varit lång, men nu står flygplatsen klar och på söndagsmorgonen landar det första planet med resenärer från Malmö.
Vägen har varit lång, men nu står flygplatsen klar och på söndagsmorgonen landar det första planet med resenärer från Malmö. Foto: Håkan Strandman

Med alla tillstånd klara och när EU godkänt regeringsstödet fick projektet grönt ljus 2017. Då började de miljömässiga protesterna eskalera och det är en av anledningarna till varför det inte blev något av det tidigare aviserade köpcentret som skulle byggas i anslutning till flygplatsen.

– Vi förstod att vi stod inför en ny miljöprövning då, så vi kände att vi får vänta med det tills allt är klart. För då tror jag att de hade kunnat stoppa allt, säger Bosse Halvardsson.

***

Något ofrivilligt slutar inte rundturen förrän näst intill hela de 1,5 fotbollsplansytorna passerats. Bosse Halvardsson har lyckligtvis varit bättre på att driva det här trekvartsmiljardersprojektet än att finna sina vägar ut ur terminalen.

Mängder av byråkrati och överklagningar till trots – flygplatsen är klar för take off och med en till synes stark tillväxtmotor under huven väntar man sig alltså ett förmodat lyft för hela regionen. Om och hur grannlänet Värmland gynnas får framtiden utvisa.

– Det har i alla fall varit extremt kul att få vara med om det här. Och jag är helt säker på att det är den sista flygplatsen som byggs i Sverige, säger Bosse Halvardsson.

Artikeltaggar

Anders KjällströmBo HalvardssonEva LarssonHöljesLångflons shoppingcenterMalung-Sälens kommunMiljöMiljöpartietNaturskyddsföreningenNyheterNäringslivScandinavian Mountains airportSkistar ABTorsby kommun

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.