Nu startar trafikkaoset

Insändare
PUBLICERAD:
"Infarten till Vikenleden har redan ett mycket påtagligt problem vid Löfbergsviadukten
Foto: Peter Bäcker
Så sparkar man då igång byggandet av Vikenleden.

Det är underligt att i Karlstad förtätar man först staden och ökar trafikflödet, sedan försöker man att lösa trafikproblemen! Dessa borde ju förutses?

300 miljoner kommer kalaset att kosta. Av erfarenhet kan man nog lugnt lägga på 10-15 procent i en redan överhettad byggbransch!

Karlstad lider ju av två dominerande ”problem” vad gäller trafik: Klarälven som skär av centrum från ytterområdena och en järnväg som skär igenom både centrum och yttre områdena.

Båda kräver nivåskilda passager – broar eller viadukter, komplicerande faktorer när man vill ändra trafikflödet. Infarten till Vikenleden har redan ett mycket påtagligt problem vid Löfbergsviadukten. Även om man bygger en ny rondell, skall den passeras av (om jag minns siffrorna rätt) ytterligare 6 000 fordon per dygn. Vilket jag verkligen hoppas inkluderar all den busstrafik som sedermera kommer att fordras för resenärer på södra sidan av det kommande resecentrum?

Redan nu är framkomligheten ”störd” av cykel och gåendepasseringar vid rondellen, vilket inte kommer att minska på sikt när den fortsatta bebyggelsen ökar söderut.

Hur lång är en bilkö på 6 000 bilar? Räknat sju meter per bil så är det 42 kilometer som skall pressas igenom under ett dygn, varav huvudparten på morgon och på kväll.

Med det tillskott som genereras av framtida bebyggelse av Coop-området kommer en rondell vid Helmia också att bli problematisk, inkluderande gång- och cykeltrafik.

Samma sak kommer att upprepa sig i de två rondellerna vid Jungmansgatan/Klaraborgsgatan och i södra änden av Karl IX-bro.

För boenden på Drottninggatan, Kvarnbergsgatan och Vikengatan är det redan idag stora problem att vissa tider ta sig ut på Klaraborgsgatan.

Jag är inte emot förändringar och anpassningar till en mer klimatanpassad kollektivtrafik, men att koncentrera bebyggelsen på ”fel sida” om älv och järnväg är att skapa problem för oss innevånare för all framtid. Köerna kommer naturligt också, att under överskådlig tid att påverka luftkvaliteten negativt.

Lösningen att ”innerstadsboenden inte behöver bil” innebär ju att vars och ens eget val hindras (diktat). Att inte lösa parkeringsbehovet med hänvisning till samma uttalande blir nästan naivt. Alla som köper en el-bil och bor centralt, kommer ju att behöva lägga på 1000-1500 kronor per månad för en plats i P-garage. Är alla införstådda med det?

Nu sitter vi här med ännu en näbb i kläm!

Grattis, alla ni som bor i Viken och Haga (dit köerna också kommer att nå)!

Owe Nordling

Bilburen pensionär

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.