En historisk innebandymatch

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Efter ett par veckor backade Skolverket.

Antiken får vara kvar i historieundervisningen i högstadiet. Då hade den samlade tyckonomin och alla förståsigpåare för första gången i flera mansåldrar lyckats vara fullständigt eniga: att stryka antiken är ju helt jävla vansinnigt. Historieprofessorer förklarade hur hela västerlandets civilisation har sitt ursprung i antiken. Ledarskribenter citerade gamla tänkare som riskerade att falla i glömska. Politiker letade fram glosor ur sitt latinska ordförråd.

Skolverket försökte förklara: det finns helt enkelt inte undervisningstid i historia så att det räcker för alla viktiga tidsepoker, och efter moget övervägande hade de kommit fram till att antiken var minst viktig. Vill vi att våra barn ska lära sig historia får vi rösta fram en riksdag som ger dem mer undervisningstid, skrev Skolverket.

Men antiken får alltså vara kvar, och vad som får flytta på sig istället är ännu oklart. För fortfarande finns det för få timmar och för mycket historia. Och skolministern lät meddela att någon ändring av undervisningstiden inte är aktuell. För det är mycket viktigt som ska hinnas med, det är många svåra prioriteringar.

Inför den här terminen fick till exempel idrott 100 timmar extra. Jag vill förstås också att barn ska röra på sig, men borde man inte kunna ta lite innebandytid och lägga på historieämnet istället? Det låter inte som en jättesvår prioritering, men vad vet jag.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.