Varför ska trafikanter västerut drabbas?

Insändare
PUBLICERAD:
Trafikverkets utredning av E18 genom Karlstad är klar. I den slutrapport som går ut på remiss föreslås bland annat investeringar på drygt en halv miljard kronor på Bergviksområdet, för att korta köerna. Elektroniska hastighetsskyltar som ändras efter trafiken är ett annat förslag.

Något som jag funderar över är den ständiga köbildningen på E18 västerut från Karlstad vidare in på väg 61/62 norrut.

På E18 finns dessutom en skylt som varnar för köbildning på just E18, vid en viss tid på eftermiddagen.

Egentligen behöver jag inte fundera på varför det blir köbildning, utan varför inte detta har åtgärdats efter alla dessa tiotal år som köbildningen på E18/61/62 har pågått och ännu fortgår.

På väg 61/62 norrut är vägen till en början enfilig ända till avfarten mot Körkarlsvägen, en ”proppsträcka” på cirka en kilometer, medan samma sträcka söderut är tvåfilig. Skulle det vara så komplicerat att flytta mitträcket en filbredd?

Gör hela sträckan från E18 till avfarten mot Ilanda/Kil tvåfilig.

Dessutom har denna väg en tillåten hastighet av 100 km/tim. Flytta mitträcket då blir flytet alldeles förträffligt!

Varför ska E18-trafikanter västerut drabbas av väg 61/62-strul?

Trafikanten

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.