Nästa vecka ska förslaget om Svenska rallyts nya bansträckning skickas in till Internationella bilsportförbundet (FIA).
Rallyts vd Glenn Olsson kan inte avslöja mer än att:
– Det kommer att bli nyheter.
Vägen till det nya rallyavtalet – så hög blir prislappenKrönika: ”De sista ljuva åren – eller?”Svenska rallyts organisation jobbar parallellt med två tunga uppgifter för närvarande. Det handlar dels om att sätta de sista detaljerna inför Klarälvsloppet i september men också om slutspurten för det som ska bli nästa års VM-rally.
– Vi ska leverera ett utkast på banan till FIA inom kort och pressar ur oss det sista de kommande dagarna. På måndag skickar vi iväg det, säger Glenn Olsson.
Han blir ny tävlingsledare för Svenska rallytDet kommer att ske förändringar med bansträckningen. Vilka och hur stora vill och kan inte Glenn Olsson berätta.
– Det kommer att bli nyheter. Men vi kan inte kommunicera något förrän vi har gått varvet via promotorn och teamen, räkna med minst någon eller några månader till innan vi kan berätta.
Inga stora förändringar
När rallyts nya treårsavtal presenterades i juni räknade inte Glenn Olsson med alltför stora förändringar jämfört med föregående år.
– Vi sitter i en kostym där det är svårt att göra stora förändringar men måste hitta några saker. Vi får trolla lite med knäna men kommer skaka fram nya SS-kilometer, sa han då.
På tal om det nya kontraktet, har det gett ringar på vattnet i form av nya samarbetspartners och avtal?
– Det vet jag inte om jag vågar påstå. Men för många var det nog en startsignal om att vi kan jobba vidare i samma riktning. Det som vi är rädda för nu är att många avvaktar konjunkturläget, vår business är extremt lättpåverkad när det börjar bli oro för konjunkturen men det är bara att hoppas att marknadsläget håller i sig.
Det nya treårsavtalet innebär en väsentlig kostnadsökning varje år för VM-rallyt.
2017 betalade Svenska rallyt 7 miljoner kronor per år för att få vara arrangör, nästa år är prislappen uppe i 10,5 miljoner. 2022, det sista året på nuvarande avtal, kostar det 13,5 miljoner kronor.
– Vi hade gärna önskat att kostnadsnivån skulle ha varit kvar på samma nivå som för tre år sedan men vi kämpar på, säger Glenn Olsson.