Har de ingen moral i kroppen?

Ledare
PUBLICERAD:
Spelbolagen klarar inte att själva reglera sin marknadsföring. Nu utreder regeringen ett reklamförbud. Ja, varför inte?
Foto: Janerik Henriksson/TT
I mitten av juni drog Spelinspektionen in licensen för Ninja Casino för brott mot spellagen. Spelbolaget hade inte agerat när kunder spelat bort stora summor, det finns också misstankar om penningtvätt. Kammarrätten avslog i veckan ägarnas överklagande. Det är bra att samhället griper in och stoppar spelbolagens omoraliska jakt på pengar.

Ninja Casino tillhör de mest aggressiva spelbolagen. I tunnelbanan i Stockholm har de lovat att vinsten finns på kontot innan nästa station. Nätbolagens reklam finns överallt. Vid busskurer, i tidningar både på papper och på nätet, i sociala medier och framför allt i tv.

Hälften av de 7,4 miljarder kronor som spelbolagen lade på reklam i fjol gick till de kommersiella tv-kanalerna. Där har kändisar som Mikael Persbrandt, Zlatan Ibrahimovic, Sarah Sjöström, Måns Zelmerlöv och Alex Schulman glatt ställt upp som reklampelare. I varenda paus i varenda fotbollsmatch har de dykt upp och lovat spänning och snabba pengar på olika spelsajter.

Har de ingen moral och heder i kroppen? De har respektlöst och girigt sålt sig till spelbolagen, trots att de rimligen måste känna till spelandets förfärliga baksida.

Den som visar att 148 000 svenskar tycker att de spelat för mycket och 45 000 betraktas som spelberoende. Högriskspelarna står för 75 procent av bolagens omsättning och antalet spelmissbrukare har ökat med 45 procent på tre år.

Många har förlorat jobb, bostad, vänner och familj på väg ner i spelträsket. Plus att de dragit på sig astronomiska skulder. Risken för självmord är 15 gånger högre för en spelmissbrukare, det är samma nivå som en narkotikamissbrukare.

Ninja Casino har fått sin licens indragen av Spelinspektionen.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Regeringen har tagit spelmissbruket och den ohämmade reklamen på stort allvar. De utlandsbaserade nätkasinona är värst, där kan du spela utan att ha pengar, du blir lovad free spins, stora bonusar och snabba cash när du i själva verket blir blåst.

Vid årsskiftet infördes en ny spellag som krävde licens för spelbolagen. 69 bolag fick tillstånd och lovade att själva reglera sin verksamhet. Det har de inte gjort tillräckligt mycket och civilminister Ardalan Shekarabi har därför tillsatt en utredning som kan landa i ett förbud mot spelreklam när den lägger fram sitt förslag hösten 2020.

Civilminister Ardalan Shekarabi har tillsatt en utredning för att se över den ohämmade spelreklamen.
Foto: Adam Ihse /TT

Ett sådant har brett folkligt stöd. Sju av tio vill gärna ha ett förbud, enligt en Sifoundersökning. Italien har redan infört det, så varför skulle inte även Sverige kunna förbjuda spelreklam?

Det skulle såklart drabba de kommersiella tv-kanalerna och mediehusen som också blivit spelberoende. Både Aftonbladet och Expressen har lanserat reklamsajter för kasinon, men de borde redan nu ställa in sig på ”avgiftning” och att det kan komma ett förbud.

Det finns en tidning som valt en annan och mer hedervärd metod. Fotbollsmagasinet Offside tog i oktober förra året ett modigt strategiskt beslut. De bestämde sig för att säga nej till all spelreklam, trots att spelbolagens annonser utgjorde en tredjedel av annonsintäkterna.

Resultatet av annonsbojkotten gläder. På två veckor fick Offside tusen nya prenumeranter. Nya annonsörer kom till, flera uttalade att de valde att synas i tidningen just för att stötta deras djärva beslut.

De nya prenumeranterna och de nya annonsörerna gjorde att det ekonomiska tappet från spelbolagens annonser fylldes upp. Tidningen Offside är verkligen inte offside, utan står på rätt sida av linjen. Tack för det.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.