Gratis busskort bra för jämlikheten

Ledare
PUBLICERAD:
Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet hade stort inflytande på budgetarna under förra mandatperioden. Nu är de förpassade till läktaren, men kan fortsätta vara en blåslampa för en mer radikal och jämlik politik.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Nya siffror från SCB visar att andelen svenskar med låg ekonomisk standard har fördubblats sedan början av 1990-talet. Det är alarmerande siffror och en farlig utveckling. Det behövs fler reformer för ökad jämlikhet och det var också vänsterledaren Jonas Sjöstedts besked i Almedalen.

Under perioden 1991 till 2017 har andelen svenskar som lever med låg ekonomisk standard ökat från strax över sju till 15 procent. De har en inkomst lägre än 60 procent av medianvärdet för landet.

Sex procent av hushållen har svårt att klara nödvändiga utgifter. ”En tillbakagång för välfärdsstaten”, kommenterar professor Markus Jäntti vid institutionen för social forskning vid Stockholms universitet i tidningen Arbetsvärlden.

Ja, det är ett nederlag för strävandena efter ökad jämlikhet. Det är ett resultat av nästan 30 år av nyliberalism, av skattesänkningar och privatiseringar. Svenska arbetsgivarföreningens egoistiska slagord ”Satsa på dig själv” från 1979 har fått stort genomslag.

Den ekonomiska utsattheten drabbar inte bara arbetslösa, sjukskrivna och fattigpensionärer. Även bland vissa av de förvärvsarbetande gapar plånboken ofta oroväckande tom.

Värst är det för ensamstående kvinnor med barn. 2017 hade 38 procent av de ensamma mammorna en låg ekonomisk standard. Var sjätte hade svårt att klara nödvändiga utgifter, visar SCB:s siffror.

Var sjätte ensamstående mamma har svårt att få ihop pengar till det allra nödvändigaste.
Foto: INGVAR KARMHED / SvD / TT

De har inte råd med semesterresor, de har ibland inte ens pengar till en bussbiljett. Men Svenskt Näringslivs ekonomer ser som väntat inte ökad inkomstojämlikhet som ett akut problem. Det gör inte heller högerpartierna, möjligen beroende på att de aldrig ser de ensamma mammorna som inte har råd med nästan nånting.

Blå regeringar har ökat klyftorna, röda har inte förmått minska dem under åren Socialdemokraterna har regerat. Ett tappert men ganska blygsamt försök gjordes under den förra rödgröna mandatperioden, men det blev ett bakslag när M-KD med hjälp av SD fick riksdagen att rösta ja till deras budget för i år.

En reform som rök i den mörkblå budgeten var gratis busskort till barn och unga under sommarlovet. Det var en av Vänsterpartiets 80 reformer för ökad jämlikhet under förra mandatperioden och nu gör Jonas Sjöstedt ett nytt försök.

I den kommande höstbudgeten vill V satsa två miljarder kronor på kollektivtrafiken. På tre år ska det bli sex friska miljarder till regional buss- och tågtrafik. De regionala kollektivtrafikstyrelserna får bestämma om pengarna ska användas till bättre turtäthet eller gratis busskort till unga och äldre.

Det vore en välkommen satsning, bra både för klimatet och jämlikheten. Det vore också en nödvändig motvikt till en avskaffad värnskatt, som Liberalerna och Centerpartiet tvingar regeringen att genomföra nästa år och som ökar inkomstojämlikheten ännu mer.

Jonas Sjöstedt menar att regeringen håller på att bli en utförarorganisation för Centerpartiets och Liberalernas valmanifest. Ja, någonstans måste gränsen gå för hur mycket liberal politik en rödgrön regering kan föra.

Nyamko Sabuni får sin avskaffade värnskatt, men vad säger hon om mer pengar till kollektivtrafiken?
Foto: Erik Simander / TT

Stefan Löfven och Magdalena Andersson har antagligen inget emot att förstärka kollektivtrafiken, men frågan är vad Annie Lööf och Nyamko Sabuni säger om det. Det är den duon regeringen är beroende av nu, när Jonas Sjöstedt förpassats till åskådarplats. Han får fortsätta driva opinion och påverka från läktaren.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.