I februari låg prislappen på 1,2 miljoner kronor. Tre månader senare hade den fyrdubblats. Nu ser slutnotan för bärgningen och skrotningen av Båten ut att stanna däremellan.
– Jag är väldigt, väldigt nöjd, säger Björn Johansson.
Han är Karlstads kommuns hamnkapten och sitter i dagarna och summerar Båten-ärendet.
– Nästan på kronan är den precisa summan 3 755 000 i dagsläget. Det inkluderar allt. Även 13 000 kronor för återställning, säger Björn Johansson.
Med det senare avses Residensparken, som fick ta mycket stryk medan den huserade kranar och bärgningsfordon, och som nu förvandlats till en sandstrand i väntan på att älvpromenaden ska förlängas genom området om något år.
Alla räkningar har inte kommit in till Björn Johanssons kontor än.
– Men jag förväntar mig inga stora förändringar i summan.
Det var natten till torsdag 24 januari i år som Båten sjönk. Ett par veckor senare hade kommunen köpt det havererade fartyget för en krona och tecknat avtal med bärgningsfirman Drive entreprenad. Då låg prislappen på 1,2 miljoner kronor. För bara bärgningen.
Sedan tillstötte problem efter problem och priset för bärgningen räknades upp allteftersom man bytte från plan A till plan B till plan C.
– Det har varit en väldigt komplicerad bärgning. Mycket beroende på att underlaget inte fanns. Det fanns stora luckor i kunskap kring hur hon var konstruerad till exempel. Det är saker vi fått lära oss under resans gång, säger Björn Johansson.
– Jag tror jag sa någon gång i mars att vi har lärt oss mycket. Det håller jag fast vid. Vi i kommunen, som tog över när hon låg på botten, men även bärgaren, har fått lära oss saker under resans gång. Det här har givetvis komplicerat saker och gjort att det dragit ut på tiden. Men ibland får man laga efter läge och ingen bärgning är den andra lik.
Därmed går det inte riktigt att jämföra med andra långdragna båtbärgaraffärer som Björg, Aila och Mainau.
– Det här var en mycket, mycket svårare bärgning, säger Björn Johansson som berättar att Båten numer är nerklippt till små skrotdelar.
– Jag är väldigt, väldigt nöjd över hur den här historien förlöpt. Inget av det vi var rädda för från början hände. Det vill säga att isen skulle trasa sönder henne eller att hon skulle gå sönder när vi lyfte henne. Dessutom fick vi upp henne innan sommaren.
• Vet ni varför Båten sjönk?
– Jag har tittat lite på vad som kan vara en möjlig orsak, men den utredningen är fortfarande arbetsmaterial och inte riktigt klar än. Jag hoppas att det ska kunna vara färdigt snart. Allra senast innan mitten av augusti.
Snart dags för BåtenbärgningKnepiga förutsättningar för bärgningenBåtenbärgaren: ”Det är skit helt enkelt”Granskning av Båten väntarBåten bärgas utan lyftkranAvbryter tätningsförsöken: “Ingen vits att fortsätta”Båten ska lyftas - med 25 pråmarFörsta pråmarna på plats vid BåtenBåten lyftes från botten- och följetongen är snart överBåten är uppe men läcker – ska besiktigasKan bli skrotning på platsBåten fylld med singelBåten ska delas upp i bitar och fraktas bortBåten snart på torra landBåten är borta ur älven – sista delen lyftes på måndagenEfter båten: parken ska bli en beach