Hoppa till huvudinnehållet

Redo för en ny utmaning

Publicerad:
Reporter Lena Fosselius-Peterson
Lena Fosselius-Peterson
lena.fosselius@vf.se
På torsdag gör Maria Dahlbom sin sista arbetsdag som vd för Centrum Karlstad där hon började som vikarie 2008 för att sen i maj 2010 bli vd. Nu blir det först tre veckors semester innan hon börjar på det nya jobbet.
På torsdag gör Maria Dahlbom sin sista arbetsdag som vd för Centrum Karlstad där hon började som vikarie 2008 för att sen i maj 2010 bli vd. Nu blir det först tre veckors semester innan hon börjar på det nya jobbet. Foto: Tommy Andersson

I elva år har Maria Dahlbom arbetat för Centrum Karlstad, nio år som vd, nu tar hon klivet vidare i yrkeskarriären men ändå med en inriktning på Karlstad city.

– Det är helt otroligt att jag varit här i elva år. Elva år som har varit väldigt roliga och det är den första arbetsplats jag varit på mer än fyra år. Men det är dags att gå vidare till nya spännande utmaningar och jag kommer att börja arbeta på fastighetsbolaget Capriga och andra bolag där jag kommer inom marknaden. Främst kommer jag att arbeta med att utveckla sightseeingtåget som bolaget och jag är delägare i. Det finns mycket spännande att göra med det, säger Maria Dahlbom.

Sista arbetsdagen

På torsdag gör Maria Dahlbom sin sista arbetsdag som vd för Centrum Karlstad där hon började som vikarie 2008 för att sen i maj 2010 bli vd. Nu blir det först tre veckors semester innan hon börjar på det nya jobbet.

– Jag älskar att jobba så det får bli tre veckor ledigt. Marknadsföring är något jag gillar att jobba med och har arbetat med det bland annat på TV4 och Citymaps och det där jag blev intresserad av utveckling i Karlstads centrum. Det har hänt väldigt mycket i centrum de här åren, berättar Maria Dahlbom.

 Maria Dahlbom hoppas att det mål hon hade att Karlstad ska utnämnas till Årets stadskärna kommer att ske i framtiden.
Maria Dahlbom hoppas att det mål hon hade att Karlstad ska utnämnas till Årets stadskärna kommer att ske i framtiden. Foto: Tommy Andersson

Vilket av alla arrangemang och event som du iscensatt under de här åren värdesätter du som bäst?

– Det är nog shoppingtåget från Oslo. Det blev så väldigt stort i media och ett lyckat arrangemang. Tyvärr hade vi inte ekonomi för att fortsätta med det. Sen måste jag även säga Tjejkvällen som har spridit sig till andra städer i landet, det är kul. Extra roligt är att det nya P-Ledningssystemet nu är i bruk innan jag slutat, det har Centrum Karlstad varit med om att ha tagit fram, säger Maria Dahlbom.

Maria Dahlbom som är uppväxt på Skoghall men bor numera på Marieberg i Karlstad, cykelavstånd som hon säger in till Karlstad centrum. Ett centrum som hon har varit med att utveckla det senaste elva åren och hoppas kunna bidra med ytterligare trots byte av arbetsplats.

– Jag hoppas att styrelsen för Centrum Karlstad och min efterträdare kommer att jobba vidare med den vi-känsla vi byggt upp för att jobba för utvecklingen i centrum. Samarbete är jätteviktigt och jag vill även skicka med att det ska bli fler upplevelser i stan och fler mötesrum, säger Maria Dahlbom.

Har det blivit några floppar i de idéer du haft?

– Ja det har det. Allt passar inte just för den stunden. Karlstad kalaset i tre dagar blev ingen succé, så det la vi ner. Sen hoppas jag att Karlstad söker titeln Årets stadskärna en gång till. Förra gången Karlstad ansökte blev vi tvåa då vann Linköping och det gjorde de förra året igen. Nu finns det ett politiskt initiativ att Karlstad ska söka igen. Kan man påvisa en stark samverkan inom kommun och näringsliv så finns det goda chanser att vinna. Men det är själva resan dit som är viktig och den måste få ta tid. Det vore väldigt roligt om Karlstad kunde få den titeln, säger Maria Dahlbom.

I dagarna sker de sista intervjuerna med vem som kommer att tillträda vd-posten efter Maria Dahlbom och efterträdaren beräknas presenteras inom kort.

 Maria Dahlbom
Maria Dahlbom Foto: Tommy Andersson

Artikeltaggar

Centrum KarlstadKarlstadMaria DahlbomNyheter

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.