Hammarösamverkan: Därför höjer vi skatten

Debatt
PUBLICERAD:
"Hade det funnit någon annan väg hade vi valt den, men att öka besparingarna ytterligare med 60 miljoner för 2020 istället för skattehöjning är inte möjligt." Det skriver Hammarösamverkan om skattehöjningen.
Foto: Peter Bäcker
Dålig ekonomi får man om man har för höga kostnader och för låga intäkter, det kan också ske om man får stora oförutsedda kostnader på kort tid. Det skriver Hammarösamverkan i en debattartikel.

För Hammarö gäller båda. Det finns stora kostnader för tillfälliga skollokaler under några år, men det finns också en ekonomisk kostym som tidigare politiska styren låtit växa sig alltför stor. Den anpassas nu för fullt, men allt kan inte göras på ett år. Därför måste tyvärr skatten höjas under en period och vi gör allt för att den tiden ska bli så kort som möjligt.

En tillfällig skattehöjning med 1,50 är historiskt hög. Hade det funnit någon annan väg hade vi valt den, men att öka besparingarna ytterligare med 60 miljoner för 2020 istället för skattehöjning är inte möjligt. Då hade verksamheten stannat av och vår kvalitet hade sänkts mer än medborgarna kan acceptera. Vi måste sprida ut besparingarna över fler år för att komma till en korrekt nivå.

Ingen kan på riktigt tro att den här ekonomiska situationen uppkommit på de fem månader det nya blå-gröna styret funnits. Självklart är detta ett arv av det tidigare S-ledda styret. Ibland pratas det om att komma till dukade bord men i det här fallet är det tomma fat och skålar, till och med duken är skitig. Vi visste att det skulle bli ekonomiskt tufft, men trodde nog att besparingar på nästan 100 miljoner på 2019 och 2020 års budget skulle få pengarna att räcka utan att behöva höja skatten. Vi hade fel.

SKL rapporterar att rekordmånga kommuner har svårt att klara ekonomin och att fler behöver höja skatten 2020 än under finanskrisen. Att just Hammarö hamnat i en ännu värre situation kan sammanfattas i fem huvudorsaker.

• En skola nedbrunnen och två stora skolor utdömda på grund av dålig inomhusmiljö har tvingat fram dyra modullösningar under ett antal år.

• Ökad andel äldre med behov av vård och omsorg. Demensboendet på Djupängen står klart nästa sommar. Kommunens enskilt största investering.

• Stor inflyttning av barnfamiljer där kostnaderna för utbyggd samhällsservice kommer innan intäkterna.

• Mindre lyckade kommunala investeringar. Vindparken och Sätterstrands Business Park skulle genererat överskott, men har istället kostat oss enorma pengar under flera år.

• I en ambition att ge allt åt alla har kommunen skaffat sig en kostym vi inte har råd med.

Kostnaderna för moduluppställningarna är tillfälliga. Så snart vi byggt nya skolor och förskolor är den värsta krisen över, men vi måste ändå bygga ekonomiskt. De nya skolornas kostnader ska vi bära i många år framåt.

För en pensionär med låg pension betyder skattehöjningen en hundralapp mer i skatt varje månad. För en undersköterska knappt tre hundra och för en höginkomsttagare runt en tusenlapp i månaden.

Vad får då Hammaröborna för de extra 1,50 i skatt? De får fortsatt hög kvalitet i kärnverksamheterna, vård, skola och omsorg samtidigt som vi sanerar ekonomin för att klara framtiden.

För Hammarösamverkan:

Bosse Henriksson (M)

Mattias Joelsson (KD)

Peter Johansson (L)

Jens Meyer och Britt Bagge (Mp)

Margareta Ivarsson (C)

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.