Hur dyrt är egentligen dyrt?

Krönikor
PUBLICERAD:
Häromdagen skrev jag en artikel med rubriken “Ny badvik vid Skutberget kan bli dyr”. Men vad är egentligen dyrt?

Ja, det kan man naturligtvis fråga sig, och anledningen till att jag fick ställa mig själv den frågan var att en före detta kollega hörde av sig och lite försynt undrade om det där “dyrt” i det här sammanhanget inte var en smula värderande. Och det har ju den före detta kollegan helt rätt i.

För naturligtvis är det så att om man ska skriva att någonting är dyrt så bör man jämföra detta påstått dyra pris med någonting. Till exempel andra liknande badvikar eller med potentiellt spräckta budgetar. Och det hade ju inte jag gjort, utan jag skrev en väldigt enkel liten text och tänkte helt enkelt bara att upp till dryga tretton miljoner kronor kan anses vara en ganska ansenlig summa pengar, och reflekterade inte över att ordet dyrt samtidigt blir ett värderande av satsningen. En satsning som jag för övrigt inte har några som helst synpunkter på, oavsett prislapp.

Så med denna text vill jag egentligen bara konstatera att vad som är dyrt ligger i betraktarens öga och att journalister naturligtvis ska hålla sig borta från värderande uttryck i sin rapportering. Läxa lärd för egen del i det fallet med andra ord.

Ytterligare en läxa är att man ska lyssna på kloka före detta kollegor. Det brukar jag i gengäld vara ganska bra på.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.