Estraden var fri, Yngve Gustafsson tog över den.
– Nu ska ni lyssna noga på mig, sa vd:n för Wermlands mejeri i Nysäter
Det är naturligtvis modigt att uppmana över 290 deltagare i Handelskammarens affärsresa att spetsa öronen, men har man gjort något bra för länet och strävar efter att göra det ännu bättre så varför inte.
I hållbarhetens tecken dessutom, för att knyta an till temat under första akten av fyra i den numera hemmastadda tvådagarskonferensen. Inte som förr en kryssning. Nu på Selma spa i Sunne.
– Det finns inget mejeri i hela världen som slår oss. Vi är bäst på att mjölka kor i närheten av mejeriet, vi fyller den i kartongförpackningar som är tillverkade i Värmland och det är lokala åkare som kör ut mjölken till butikerna.
Youghurten smakade
Nya produkter ska till. Den nya yoghurten föll kunderna i smaken direkt.
– Fullträff på första försöket, sa vd:n med rätt bra självförtroende.
Mu eller aldrig är devisen.
Klockren.
Affärsresan är vid sidan av föreläsningar och eventuella ahaupplevelser forum för nya kontakter, nätverk, företag och vision.
– För mig är det guld att träffa företagare, faktiskt lilla julafton, förklarade Emelie Sundqvist vid Grand Thornton, revisionsbyrån i stan. Det vill säga, Karlstad.
Vilken roll spelar jag och vilken roll ska Värmland spela?
Det var frågan igår, det blir frågan i dag.
Cecilia Viktoria Kärrberg, vd för Digitalsnack, gav den omöjliga satsningen ett ansikte.
– Jag var så sjuk ointresserad av sociala medier så att mitt andra 20-åriga jag borde stå på andra sidan rummet och fråga sig varför jag står här?
Estradörer är bra för stämningen, lättar upp, fångar intresse.
En iphone skulle leda Cecilia Viktoria Kärrberg till den osannolika rollen som socialmediekonsult, ett digitalt system för att skaffa kontakter och i samarbete med en kollega en podcast som blev den största inom sociala medier.
– Vi fick åka på podturné.
Kontor i molnet
Hon berättade om möjligheterna med att ha kontor i molnet och jobba därifrån hon sitter eller står.
– Det är skönt att vara ung och naiv ibland.
Kanske även att få facit på hur andra upplevelser den digitala informationen.
– Det är mitt område att mäta vilken text som ger effekt, faktiskt den enda med det jobbet, berättade Pernilla Axelsson, PL Communication i Kil.