Värmland framgångsrikt i SM i Ung Företagsamhet

Ekonomi
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Martin Augustine, Markus Bäckström, Staffan Taylor, konferencier, Anders Westlund, Chriss Mellgren, Margareta Hidén, Per Mogren, Simon Jansson och Lotta Krondahl.
Foto: Boo Gunnarson, Visma
Lillerudsgymnasiet utanför Karlstad är bäst i landet på att jobba med entreprenörskap bland eleverna. Det fick skolan svart och vitt på under tisdagskvällen när SM i Ung Företagsamhet (UF) avgjordes på Stockholmsmässan i Älvsjö. Skolan fick då ta emot Vismas pris Årets UF-skola 2019.

– Vi har en stark UF-tradition och den är i sin tur en naturlig del av skolans kultur, där all personal bidrar på sitt sätt. Vi har ett bra och nära lokalt samarbete med Ung Företagsamhet Värmland. Eftersom vi utbildar inom småföretagarsektorn känner vi också en förväntan från branschen att förbereda eleverna för att bli företagare genom UF, säger Anders Westlund, rektor på Lillerudsgymnasiet i ett pressmeddelande.

Värmland som län var över huvud taget framgångsrikt under SM-tävlingarna och tog fyra stycken SM guld totalt.

Värmland vann guld i följande kategorier:

Årets UF-skola: Lillerudsgymnasiet

Årets Tjänst: Fast Park UF, Tingvallagymnasiet och Fria Läroverken

Årets Monter: Fire Log UF, ForshagaAkademin

Årets Årsredovisning: Ren Tvål UF, Stjerneskolan

Förutom detta vann Värmland även två silverplatser i kategorierna Årets Tjänst, Quality Coffee UF, Fria Läroverken och Årets Tillväxtföretag, Kaylin UF, Thorén Business School.

Ung Företagsamhet

I år driver 31 513 gymnasieelever UF-företag i Sverige, detta fördelat på drygt 9000 UF-företag. På de 24 olika regionala mässorna runt om i Sverige utses varje vår vinnare i de olika kategorierna som sedan går vidare till SM. Bland de 280 UF-företag som ställer ut på SM i Ung Företagsamhet utses sedan vinnare i de olika kategorierna utav jurygrupper sammansatta av ett engagerat näringsliv.

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.