• söndag
    12 juli
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    13 juli
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    14 juli
    21°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

KD det icke-toleranta partiet

Debatt
PUBLICERAD:
"Jag undrar över om det kristdemokratiska partiets ledning oroar sig över denna nättrollsvans till partiet eller uppfattar man den ’folkliga’ supporten som något positivt?"
Foto: Ulf Palm/TT
Efter min artikel i VF den 5 april, ”Kristdemokraternas vårdpolitik”, som diskuterade KD:s syn på abort och samvetsklausul för vårdarbetare, kom det en ström av inlägg på nätet.

Bland dessa: ”Du uppmuntrar till barnamord”, ”Begriper du inte vad ett embryo är” illustrerade med bilder på aborterade foster, signaturer var bl.a. ”Människorätt för ofödda”, ”Vän med kristdemokraterna”, ”KDsympatisör”, ”Så bra KD”, ”Ja till livet”.

Jag undrar över om det kristdemokratiska partiets ledning oroar sig över denna nättrollsvans till partiet eller uppfattar man den ’folkliga’ supporten som något positivt? Kristdemokraternas anti-feministiska hållning i abortfrågan är allt strängare och den paras idag också med en allt strängare hållning till invandrare, en kombination som under Ebba Busch Thors ledning tagit formen av en djup konservativ politik, där kvinnan inte har rätt till sin egen kropp och där invandraren betraktas som ett hot mot de ”svenska värderingarna”.

Kristdemokraterna, KD, har blivit allt öppnare med sin icke-tolerans gentemot de främlingar som partiet inte anser hör hemma i Sverige.

När polisen i Växjö för en tid sedan gav tillstånd till en muslimsk församling att ha böneutrop, reagerade KD-ledaren Ebba Busch Thor starkt. Växjös kommunpolitiker måste stoppa detta - ”Människor ska inte återkommande få höra "Allahu akbar", ropas ut över sina bostadsområden, in i sina trädgårdar och över barnens förskolegård.” Frågan om böneutrop har sedan gått från en lokal fråga till en nationell kampanj och blivit en viktig del av Kristdemokraternas politiska budskap. Busch Thor vill stoppa böneutrop genom att hävda en påstådd principiell skillnad mellan kristna kyrkors klockringning och muslimsk kallelse. Den ”svenska värderingen” uttryckt i lag tar hon inte hänsyn till. Ebba Busch Thors ”svenska värderingar” är något annat än de svenska grundlagsskyddade rättigheterna. Myndighetsingripande mot ett yttrande på grund av dess innehåll får bara göras om det hetsar eller framkallar fara. Vem skulle ta skada av att en gång i veckan, under två-tre minuter, höra en kallelse till bön? Borde man inte istället avdramatisera denna typ av religiösa skillnader för att motverka separatism? Märkligt nog försöker Ebba Busch Thor göra kyrkklockornas ringning till en sekulär fråga; likt Hemglass kallelse till konsumtion; till skillnad från böneutropet, men hon vet ju att kyrkklockor i tusentals år kallat till gudstjänst. Kallelser till gudstjänst ser olika ut, men både det muslimska som det kristna är uttryck för religiösa handlingar. Menar KD, att vi skall behandla skilda religioner olika, att den ”svenska värderingen”; lagen om religionsfrihet; skall ändras?

Än märkligare blir det när Ebba Busch Thors vapendragare Lars Adaktusson anser att han skall ha ”laglig rätt” att slippa se och höra andras religioner än hans egen, vad menar då KD med religionsfrihet? Den liberala demokratin med dess pluralism är tydligen inget för KD:s ledande personer. Det skulle vara och är tragikomisk, att hävda att åsiktsfrihet är den lagliga rätten att slippa hör andras åsikter, för det är vad Lars Adaktusson hävdar inom det religiösa fältet. Vart går gränsen för andras religionsfrihet enligt KD?

Parat med Busch Thors ständiga upprepningar av att muslimer inte respekterar ”svenska värderingar” och ”kristen etik” skapar hon fientlighet och rädslor mot en i det svenska samhället religiös minoritets böneutrop, där det inte finns något att vara rädd för. Samtidigt som hon skapar stereotypa muslimer, där alla muslimer är farliga och för alltid främmande. KD:s ”svenska värderingar” och ”kristna etik” är inget annat än en omskrivning för invandringsmotstånd. Har verkligen begreppet ”kristus” i kristdemokraterna något att göra med Jesus Kristus humana sociala ambitioner för de marginaliserade?

Är det verkligen detta som är ”kristen etik”, var är de humant kristna kristdemokraterna? Har den kristna ekumeniska traditionen gått helt förlorad; att uppnå en enhet i tron som inte förutsätter likformighet; och dess toleranta möte med islam, som omfamnar samma skapare? Borde inte de humant kristna inom det kristdemokratiska partiet oroa sig över att öppenheten mot andra kulturer nu håller på att gå förlorad? Men det finns interna röster i partiet som inte accepterar den icke-toleranta hållningen såsom David Lega, kommunalråd i Göteborg och partiets andra namn i EU-valet, Jakob Forssmed, ekonomisk-politiks talesperson och inte minst den tidigare partiledaren Alf Svensson som oroar sig över Ebba Busch Thors agerande. ”Man måste vara stark i sina värderingar. Man kan inte samarbeta med partier som har sina rötter i andra värderingar”, så uttryckte sig Alf Svensson när Ebba Busch Thor lyfte fram möjligheten att arbeta med Sverigedemokraterna. Nu när Ebba allt mer gjort KD till ett SD, där sympatisörerna slipper delar av SD:s rasistiska historia, undrar jag över vilka frågor Ebba Busch Thor tänker samarbeta med Sverigedemokraterna kring; förändring av den svenska abortlagstiftningen, återinföra gemensam beskattning för gifta och sambos, stänga ner förskolor som fokuserar på jämlikhet?

Och på de värmländska kristdemokraternas hemsida kan men läsa: ”Det är i mötet med andra människor vi formas som personer”, och då står ju frågan vad KD:s ledande politiker i Värmland, regionråd Elisabeth Kihlström, riksdagsledamoten Kjell-Arne Ottosson och kommunalrådet i Karlstad Erik Nilsson anser om det politiska innehållet med Ebba Busch Thor vid partirodret?

Stefan S Widqvist

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.