Avfällingar lever farligt i Afghanistan

Insändare
PUBLICERAD:
"Det avgörande för skyddsbehovet är hur livsåskådningen bedöms i hemlandet."
Foto: Hasse Holmberg
I en artikel i lördagens VT (6 april) skrivs om en ung afghansk man som konverterat till kristendom. Han har anfört detta som skäl för uppehållstillstånd, eftersom det är farligt att leva i Afghanistan som konvertit.

Migrationsverket avfärdar hans argument eftersom han bedöms ”inte ha konverterat på grund av genuin kristen övertygelse”. Kontaktpersonen menar att det är ett exempel på vad som kan ske i ett sekulärt land. Hon anser att utredarna inte förstår vad en religiös tro är.

Men Migrationsverket bedömer personer som avfallit från islam och blivit ateister på samma sätt. Jag har personlig kontakt med en sådan person och hans skäl för skydd och därmed för uppehållstillstånd avfärdades men likartade formuleringar. Hans ändrade livsåskådning och avfall från islam bedömdes inte vara tillräckligt djupgående och genuint för att vara trovärdigt.

Hur en livsåskådning eller religiös tro ska bedömas är en komplicerad fråga. Det avgörande för skyddsbehovet är hur livsåskådningen bedöms i hemlandet. Den internationella Humanist and Ethical Union (IHEU) ger varje år ut ”Freedom of thought report”. I rapporten för 2018 rankas Afghanistan som 194 av 196 länder när det gäller tanke- och yttrandefrihet. Det är således ett av de allra farligaste länderna att leva i för en person som inte har en livsåskådning överensstämmande med det omgivande samhällets trosuppfattning. Militanta grupper är beredda att uppträda som rättskipare. Jag betvivlar starkt att dessa gäng utreder huruvida en sådan persons livsåskådning är tillräckligt djupgående och genuin. Det räcker med att en allmän attityd och uppträdandet avviker från det gängse.

Enligt min uppfattning har afghanska personer som avfallit från islam ett klart skyddsbehov.

Stig Andersson i Säffle

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.