Färjestad blir muminfierat

Sport
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Lagom till nästa säsongstart byter Löfbergs Arena namn och kläs om i Muminhusets klassiska kornblå kulör. Invändigt kommer verkligen ingen kunna ta miste på temat.
Färjestad BK byter huvudsponsor. Muminvärlden går in med 30 miljoner kronor över tre år – vilket innebär ett namnbyte på arenan till “Muminhuset” samt en sportslig finsk supersatsning.
– Jag har älskat FBK sedan Hannu Lassila och Erkki Laine var där på 1980-talet. Och kanske kan det här få Karlstadsborna att mjukna inför våra planer, säger Muminvärldens vd Tomi Lohikoski.

Viktigt: Den här texten publicerades 1 april 2019 och ska se i ljuset av det - som ett aprilskämt och inget annat.

FBK-spelarna är just nu mitt uppe i brinnande slutspel, med slutmålet att ro hem SM-guldet. Inom kort får dock general managern Peter Jakobsson och kompani en sagolikt bra möjlighet att ytterligare vässa sina vapen.

Planerna var egentligen tänkta att lanseras direkt efter säsongen, men då VF under söndagen fick indikationer från flera håll valde både föreningen och Muminvärlden att bekräfta bomben: FBK + Mumin = sant.

Samarbetet med kaffetillverkaren Löfbergs växlas ned, medan företaget bakom planerna för en temapark på Skutberget – Muumimaailma Oy – går in som ny huvudsponsor. Kontraktet skrivs på tre år med option för ytterligare lika lång tid och garanterar 30 miljoner kronor.

Men det är bara början. Stora förändringar väntar såväl på isen som utanför.

• Genom Mumin-vd:n Tomi Lohikoskis personliga kontakter med multimiljonären Harry Harkimo (ägare av Jokerit som 2014 lämnade finska SM-liiga till förmån för KHL) kommer ett aktivt utbyte av spelare att ske med Jokerit. Sakari Manninen, 48 poäng på 62 grundseriematcher i år, är en av spelarna som ryktas vara på väg.

• Löfbergs Arena byter namn till Muminhuset. Den klassiska kornblå färgen från sagans hus ska pryda dess väggar och ett rött kupoltak kommer att monteras på.

• FBK:s klassiska vargmaskot byts ut mot det snarlika Mumindjuret Sniff.

• Menyn på restaurangerna anpassas efter Tove Janssons fantasivärld. Man kommer att kunna köpa hemulburgare, trollkorv med mozzarella och “Snorkfrökens sallad”.

Vi funderar på att flytta hela arenan till Skutberget - Stefan Larsson, vd FBK

Tomi Lohikoski är entusiastisk inför satsningen:

– Jag fastnade för Färjestad redan på 1980-talet när Hannu Lassila och Erkki Laine dominerade, det var faktiskt en av anledningarna till att Karlstad blev ett alternativ för oss på Muminvärlden. Men det har ju gått lite trögt, som bekant, och då kom den här idén upp. Kanske kan det få Karlstadsborna att mjukna lite när de får bekanta sig mera med våra karaktärer.

Ja, för det kommer inte att saknas Muminmarkörer under matcherna. Förutom det redan nämnda ska all personal i arenan iklä sig sagofigurernas dräkter. Färjestads tränare Johan Penneborn har redan provat sin snusmumrikkostym, och spelarna förutsätts agera ambassadörer i alla sammanhang. De ska till exempel få lära sig tala på klingande finlandssvenska.

I en liten blinkning till Färjestads klassiska kulörer kommer också Lilla My att döpas om till Lila My och få en framträdande position i marknadsföringen.

FBK:s vd Stefan Larsson säger till VF att Mumins budskap ligger klockrent i linje med föreningens värdegrund:

– Ja, Muminsagorna handlar ju om tolerans, vänlighet, att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål trots olikheter. Det finns många beröringspunkter; Mårran förvandlar ju det han tittar på till is, till exempel. Vi funderar redan på att flytta hela arenan till Skutberget så småningom! Då kanske vi måste byta namn på klubben i och för sig...vad sägs om Filifjockeybockey BK..?