För bara några dagar sedan såg det ut att bli ett mellanår med enstaka tävlingar.
Sedan vände allt.
Thomas Bryntesson, 23, är klar för hela EM i rallycross med en satsning som till stor del sköts i egen regi.
– Riktigt häftigt, säger värmlänningen.
Thomas Bryntesson vann EM-silver 2017 när Anton Marklund körde hem guldet i en Volkswagen Polo. 2019 kommer Töcksforsföraren att få köra samma bil i EM.
Det blev helt klart i helgen att Bryntessons värmländska team TBRX kommer att göra en privatsatsning uppbackade av Marklund Motorsport.
Thomas Bryntesson hade inte vågat hoppats på det i början av den gångna veckan.
– Det ser ut att bli ett mellanår, sa han till VF-sporten så sent som i tisdags.
Mellanår väntar rallycrossprofilenMörkade du?
– Haha, nej. Saker har hänt väldigt fort de senaste dagarna. Vi hade kontakt med Marklund men inget var klart, allt blev klart nu precis under helgen. Det visade sig kunde få till ett väldigt bra upplägg ihop.
För Thomas Bryntesson innebär det att han ska köra hela EM-serien även om han inte blev en av de permanent anmälda förarna.
– Jag tror att det kan bli riktigt bra. Det är väldigt spännande att driva en Supercar i vårt egna team, det blir en utmaning, säger Bryntesson vars privatstall tidigare drev den framgångsrika satsningen i RX2 2015 och 2016.
Vad är den stora skillnaden nu?
– Det är ju en värre bil på alla sätt och det är mycket annat att sätta sig in i också, som transporter och sånt. Men vi ser väldigt mycket fram emot det hela teamet.
Bilen är som sagt en bevisad vinnare. Anton Marklund vann EM-guld 2017 och silver 2018.
– Den är väldigt bra i sig och jag vet att jag kan vara med där uppe och kämpa också.
Vad blir målsättningen?
– Realistiskt är att kämpa om en pallplats i EM. Men jag vet hur det blir när man ställer upp i de här tävlingarna, då kör man för att vinna. Jag tycker även att jag har visat tidigare att jag har farten jämfört med de andra som är med i EM. Vi har en bra chans om vi får allt att fungera.
Marklund Motorsport tänker göra allt de kan för att få bilen att fungera så perfekt som möjligt.
– Det är en väldig fördel att ha dem i ryggen så vi inte står där helt på bar backe, säger Thomas Bryntesson som även hoppas på något inhopp i RallyX Nordic.
EM-premiären körs på anrika Silverstone i England 25-26 maj och totalt består mästerskapet av sex deltävlingar.