Townes vid sin kreativa höjdpunkt

Skivor
PUBLICERAD:
Session med tidigare osläppt material, bland annat “All I Need”, som faller recensenten på läppen.
Foto: Fat possum

Folk

Townes Van Zandt

Sky High
(Fat Possum)

Få artister är lika stilbildande, sönderspelade och samtidigt obskyra som Texastrubaduren Townes Van Zandt. Lagom till sjuttiofemårsdagen (även om Van Zandt dog tungt märkt av missbruk redan för tjugo år sedan) har man grävt fram en okänd inspelningssittning från 1973. Och i vanlig ordning är dylika släpp till stor del inte det mest oumbärliga i världen, även om det är fascinerande att en snart halvsekelgammal upptagning känns så levande.

Townes Van Zandts släpiga och självklara countrydiktion läggs som ett varmt täcke över ett knippe standards, egna låtar och covers. Det som är uppseendeväckande på riktigt är att solosessionen rymmer två helt nya titlar (eventuellt tre, då jag inte har hittat ursprung för den hackigt bluesiga Dream Spider). Och det ni verkligen behöver härifrån är öppnaren All I Need, hur kan den inte ha varit tillgänglig tidigare? I de fallande gitarrtonerna och i Townes oändligt sorgsna, men starka ton i rösten trollbinds man. Där fick du mig igen, din jävel.

Även titelspåret är nytt, men till skillnad från All I Need anar jag varför andra låtar i näringskedjan konkurrerade ut den från en plats på ett album. Men kanske är tidpunkten i sig den mest dramatiska faktorn. Detta var året efter att Van Zandt hade gett ut sina två bästa album, det gospeldoftande High, Low and in Between och klassikern The Great Late Townes Van Zandt, här representerade av Pancho and Lefty. Blue Ridge Mountains och Silver Ships of Andilar. Efter skivbolagskäbbel och ett inställt album ströps en frenetisk produktivitet och det skulle dröja sex år innan uppföljaren Flying Shoes gavs ut. Därefter tunnades utgivningstakten ut till nära nog ingenting.

Men att han är så nära en kreativ avgrund är inget som Townes Van Zandt vet om den där dagen 1973, då känner han nog bara en realistisk närhet till det stora genombrottet. Så knäpper Bill Hedgepeth på inspelningsutrustningen och Townes spelar de kommande Flying Shoes-låtarna Rex’s Blues och Snake Song. Lätt som en vind, med en räv bakom örat.